Skip to Content

‘Volg het webinar en je werkt snel en simpel met de nieuwe HDN Beheertool’

hero image decor

De nieuwe schemabeheertool staat live. Nu alleen nog om te kijken maar met de livegang van HDN23 staat de tool volledig open voor gebruik. Best spannend. Het is tenslotte hét middel waarmee je als aanbieder producten volgens de HDN standaard beschikbaar maakt voor de markt. Avisi ontwikkelde de tool samen met HDN. Hoe ging dat en wat kan je van de nieuwe beheertool verwachten? We vroegen het Stefan Jansen en Jeroen Daanen, twee leden van het ontwikkelteam van Avisi.

Sinds wanneer zijn jullie gestart met het ontwikkelen van de nieuwe beheertool?
“We zijn nu met sprint 18 bezig. Sprints duren twee weken. Dus dat betekent dat we 36 weken geleden zijn begonnen. In principe zijn we vorig jaar oktober echt begonnen met bouwen.”

Hoe hebben jullie het aangepakt?
“Basisidee was om de oude tool om te zetten naar een nieuw systeem waarbij vooral het gebruikersgemak en snelheid van de applicatie omhoog moest. We hebben veel tijd besteed om in kaart te brengen wat er precies gemaakt moest worden. Door dat samen helder te maken, zagen we ook goed waar we zaken fundamenteel konden verbeteren. Bijvoorbeeld in de database. Er is besloten te werken met basisschema’s en berichtschema’s. Vanuit de basisschema’s gaan maatschappijen hun berichten opbouwen. De basisschema’s gebruik je niet voor het versturen van berichten. Ook is de datacatalogus geen onderdeel meer van de schemabeheertool. Daar komt een aparte taxonomietool voor.”

Heeft dit veel impact voor de gebruikers?
“Voor de eindgebruiker scheelt het vooral tijd en is de kans op fouten kleiner.  De scheiding tussen basisschema’s en berichtschema’s is iets waar vooral de mensen die bij HDN werken iets van merken. Als je een nieuw product wilde toevoegen moest er eerst een nieuw basisschema worden gepubliceerd, voor de maatschappij het berichtschema kon opbouwen. Dat hoeft nu niet meer. HDN kan een product toevoegen aan jouw maatschappijspecifieke waardelijst waarop je als gebruiker het maatschappijspecifieke berichtschema kan updaten. Dit scheelt veel tijd. Ook is er een workflow ingeregeld zodat je zeker weet dat je de juiste stappen doorloopt en niets vergeet. Zo moeten schema’s altijd eerst intern bij de maatschappij ter review worden aangeboden en daarna bij HDN.”

Wat is er nog meer nieuw in de nieuwe tool?
“De bestaande tool werkte langzaam en was moeilijk in gebruik. De handleiding telde 40 pagina’s! We hebben een veel intuitiever systeem gebouwd. Een systeem waarin de eindgebruiker begrijpt wat hij aan het doen is. En een systeem dat snel is. De reacties op de nieuwe tool wijzen uit dat dit gelukt is. De snelheid is enorm vergroot. En het ziet er volgens de gebruikers ook veel beter uit. De tool zit logischer in elkaar.

Naast de splitsing van basisschema’s en berichtschema’s is ook nagedacht over de naamgeving/terminologie. HDN, Avisi en gebruikers gebruikten voor dezelfde zaken vaak andere benamingen. We hebben nagedacht over wat de meest logische termen zijn en die zijn doorgevoerd. Zo spreken we nu allemaal dezelfde taal. Waar we het vroeger hadden over condities zijn dat nu bijvoorbeeld regels.

In de nieuwe tool kun je ook makkelijker zoeken in een schema naar een element. Je moest altijd veel doorklikken waar dat nu direct gaat.

Natuurlijk ontstaan er gaandeweg ook weer nieuwe wensen voor de tool. Deze gaan we samen met HDN na de lancering ranken en ontwikkelen.”

Wordt de nieuwe tool flink wennen voor de gebruikers?
“De tool is heel anders dan het oude systeem. Daarom is het zeker handig om het webinar te volgen. Hierin wordt precies uitgelegd hoe alles werkt en waar alles zit in de nieuwe tool. We zijn ervan overtuigd dat na het volgen van het webinar het gebruik van de tool niet ingewikkeld is.

section decor

Webinars nieuwe HDN beheertool

Volg een van de webinars en je weet als schemabeheerder hoe je werkt met de nieuwe schemabeheertool.

Het inloggen is trouwens ook veranderd. Iedereen kan nu al checken of ze in het systeem kunnen. Als dat niet het geval is moeten zij zich melden bij degene die de accounts van HDN beheert bij de eigen organisatie. Die kan zorgen dat je de beheertool in kunt. Dan kan je alvast kijken hoe het eruit ziet. Je kunt niets fout doen. Alleen kijken. Als HDN23 live gaat kan je de tool echt gaan gebruiken.

Voor gebruikers die tijdens het gebruik van de tool tegen zaken aanlopen of vragen hebben is er vanaf volgende week dagelijks een online stand-up van 8.30 tot 9.00 uur. Met deze teamslink kan je bij de stand-up aanwezig zijn. Zo kan HDN iedereen snel verder helpen als dat nodig mocht zijn of actie ondernemen als er ergens een bug optreedt. “

Hoe hebben jullie de samenwerking ervaren?
“Avisi maakt complexe bedrijfskritische oplossingen waar een standaard oplossing niet past. We maken echt unieke, op maat gemaakte systemen. De ontwikkeling van de beheertool is precies zo’n project. De kennis van HDN over de standaard gecombineerd met onze expertise heeft gezorgd voor een optimale oplossing. We hebben samen goed kunnen sparren. Het bleek wel dat op afstand werken soms lastig is. Juist door fysiek vaak bij elkaar te komen hebben we een goed resultaat behaald.”

Over Avisi
Avisi zet technologische kennis in om organisaties binnen maatschappelijke domeinen te helpen complexe digitalisatie-projecten te realiseren. Dit doet Avisi door samen te werken met bedrijven die maatschappelijke impact maken. Stefan Jansen en Jeroen Daanen van Avisi zaten beiden in het ontwikkelteam van de nieuwe beheertool van HDN.

image description

Wil je op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang nieuws direct in je mailbox.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
image description
Direct contact
Stel je vraag en we komen er zo snel mogelijk bij je op terug!
Return to Content