Actief Klantbeheer

Adviseer klanten tijdens de looptijd van hun hypotheek

hero image decor

Deelnemende partijen

Waarom Actief Klantbeheer?

Er zijn veel klanten met een lopende hypotheek, die misschien door veranderde omstandigheden advies kunnen gebruiken.

Bijvoorbeeld door veranderingen in de woon- of financiële situatie van een klant of door veranderingen rond de hypotheek zelf. Denk aan het aflopen van de rentevastperiode of een extra aflossing die is gedaan.

Om als intermediair de klant tijdens de looptijd van de hypotheek van goed advies te kunnen voorzien, is het van belang om te weten hoe de hypotheek er x-jaar na afsluiten uitziet. Het verzamelen van die gegevens kan tijdrovend zijn, terwijl de gegevens compleet en digitaal bij de geldverstrekker beschikbaar zijn. Daarom heeft HDN in samenwerking met diverse marktpartijen het Informatieaanvraag bericht ontwikkeld. Hiermee vraagt de adviseur de actuele hypotheekgegevens aan bij de geldverstrekker die hij vervolgens direct digitaal ontvangt van de aanbieder. Dat is makkelijk, snel en de gegevens staan direct in het systeem van de adviseur.

Wat is Actief Klantbeheer

Wat is Actief Klantbeheer

Check deze korte video en je weet wat Actief Klantbeheer met het Informatieaanvraag bericht betekent.

Voordelen voor de adviseur

Met het HDN-informatiebericht worden hypotheekgegevens gemakkelijk en eenduidig uitgewisseld tussen de backoffice van de geldverstrekker en het systeem van de adviseur. Hiermee is datadeling op dossierniveau mogelijk en is er een kleinere kans op fouten, omdat er geen gegevens meer handmatig worden overgetypt. Adviseurs en klanten kunnen sneller handelen, omdat ze eerder weten waar ze aan toe zijn bij het eventueel wijzigen van een hypotheek. Daarbij gaat de kwaliteit van wijzigingsverzoeken, zoals het ‘Omzetten van een leningdeel’ of het ‘Ontslag van de hoofdelijke aansprakelijkheid’, omhoog omdat de aanvraag altijd is gebaseerd op de meest actuele hypotheekgegevens.

Wegwijzer Actief Klantbeheer

Het informatieaanvraag bericht wordt nog niet massaal gebruikt. Uit diverse gesprekken, bijeenkomsten en onderzoeken blijkt dit niet zonder reden. Vooral vragen met betrekking tot de meest effectieve aanpak en de naleving van geldende wetten en regels zorgen voor terughoudendheid.

Dit is de reden dat vertegenwoordigers van diverse organisaties (geldverstrekkers, intermediairs, softwareleveranciers, servicers en andere belanghebbenden) om tafel zijn gegaan om deze uitdagingen te overwinnen. Het resultaat van deze gezamenlijke inspanning is de introductie van de Wegwijzer Actief Klantbeheer. De wegwijzer helpt organisaties in drie stappen de juiste afweging te maken om actief klantbeheer voor hun organisatie en klanten goed te regelen.

Wegwijzer Actief Klantbeheer

Webinar Actief Klantbeheer

Webinar Actief Klantbeheer

Maarten Kranenburg (HDN), Ruben van Heijnsbergen (Baar Advies) en Carla Hidding (Aegon) vertelden tijdens een webinar meer over hoe het HDN Informatiebericht in de praktijk werkt. Ook gaven zij een toelichting op de Wegwijzer Actief Klantbeheer. Het opgenomen webinar kan je hier terugkijken.

Meer weten over het aanbieden van Actief Klantbeheer?

Volg het gratis webinar (voor leden van HDN)

Maarten praat jou en je collega’s bij over Actief Klantbeheer en legt de stappen voor de implementatie uit.

Interactieve Webinar Actief Klantbeheer (incompany)

Meer weten?

Contact Form Personal

Contact form for personal

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Direct contact

Ben je intermediair of geldverstrekker en heb je een vraag over Actief klantbeheer? Neem contact op met Rob van Slooten, accountmanager bij HDN. Hij helpt je graag verder!