Actief Klantbeheer

Adviseer klanten tijdens de looptijd van hun hypotheek

hero image decor

Wat is Actief Klantbeheer

Als financiële dienstverlener wil je dat je klanten financieel gezond blijven. Om hiervoor te zorgen is het belangrijk actuele gegevens over de situatie van de klant te kunnen uitwisselen tussen klant, intermediair en aanbieders. HDN biedt hierbij ondersteuning. Door het voor de adviseur mogelijk te maken actuele hypotheekgegevens van klanten digitaal op te halen bij de aanbieder. Maar ook door het mogelijk te maken dat de adviseur op basis van de actuele informatie zelf wijzigingen kan doorvoeren op de bestaande hypotheek. En dit alles natuurlijk alleen wanneer de klant hier toestemming voor geeft.

Door als aanbieder en adviseur gebruik te maken van de HDN standaard op het gebied van Actief Klantbeheer zorg je dat bestaande klanten sneller, beter en slimmer worden geholpen.

Informatiebericht – klantdata eenvoudig delen met 1 druk op de knop

Informatiebericht – klantdata eenvoudig delen met 1 druk op de knop

Check deze korte video en je weet wat Actief Klantbeheer met het Informatieaanvraag bericht betekent.

Actief Klantbeheer via eBlinqx

Actief Klantbeheer via eBlinqx

Je kunt hypotheekgegevens actualiseren via HDN in eBlinqx. In deze korte instructievideo (1 minuut) zie je hoe dat moet.

Actief Klantbeheer via Figlo

Actief Klantbeheer via Figlo

Je kunt actuele hypotheekgegevens van je klant opvragen vanuit de adviessoftware van Figlo. Met één druk op de knop vraag je de data op bij aanbieders en vervolgens krijg je binnen no-time de informatie terug over de betreffende hypotheek in het adviespakket. In deze korte instructievideo (30 seconden) zie je hoe het werkt.

Informatiebericht en beheerbericht

Voor het inzien van actuele klantgegevens heeft HDN het informatiebericht beschikbaar. Als intermediair vraag je hier data mee op bij de aanbieder en vervolgens krijg je binnen twee minuten de informatie terug over de betreffende hypotheek in het CRM pakket.

De adviseur bespreekt met de klant zijn situatie en geeft advies voor de toekomst. Vervolgens kan de adviseur met het beheerbericht eventuele wijzigingen doorvoeren bij de aanbieder.

Deelnemende partijen informatiebericht

Beheer op bestaande leningen

Als vervolg op het informatiebericht maakt HDN het met pilotdeelnemers mogelijk om beheeractiviteiten op bestaande leningen via het HDN platform te doen.

Te beginnen met de veel voorkomende complexe processen rondom een ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid en de vaak daarbij behorende omzettingen van lening(del)en.

Deelnemende partijen beheerbericht

Voordelen actief klantbeheer met HDN berichten

Met het HDN-informatiebericht worden hypotheekgegevens gemakkelijk en eenduidig uitgewisseld tussen de backoffice van de geldverstrekker en het systeem van de adviseur. Hiermee is datadeling op dossierniveau mogelijk en is er een kleinere kans op fouten, omdat er geen gegevens meer handmatig worden overgetypt. Adviseurs en klanten kunnen sneller handelen, omdat ze eerder weten waar ze aan toe zijn bij het eventueel wijzigen van een hypotheek. Daarbij gaat de kwaliteit van wijzigingsverzoeken, zoals het ‘Omzetten van een leningdeel’ of het ‘Ontslag van de hoofdelijke aansprakelijkheid’, omhoog omdat de aanvraag altijd is gebaseerd op de meest actuele hypotheekgegevens.

Wegwijzer Actief Klantbeheer voor aanbieders

Het informatieaanvraag bericht wordt nog niet massaal gebruikt. Uit diverse gesprekken, bijeenkomsten en onderzoeken blijkt dit niet zonder reden. Vooral vragen met betrekking tot de meest effectieve aanpak en de naleving van geldende wetten en regels zorgen voor terughoudendheid.

Dit is de reden dat vertegenwoordigers van diverse organisaties (geldverstrekkers, intermediairs, softwareleveranciers, servicers en andere belanghebbenden) om tafel zijn gegaan om deze uitdagingen te overwinnen. Het resultaat van deze gezamenlijke inspanning is de introductie van de Wegwijzer Actief Klantbeheer. De wegwijzer helpt organisaties in drie stappen de juiste afweging te maken om actief klantbeheer voor hun organisatie en klanten goed te regelen.

Wegwijzer Actief Klantbeheer

Webinar Actief Klantbeheer

Webinar Actief Klantbeheer

Maarten Kranenburg (HDN), Ruben van Heijnsbergen (Baar Advies) en Carla Hidding (Aegon) vertelden tijdens een webinar meer over hoe het HDN Informatiebericht in de praktijk werkt. Ook gaven zij een toelichting op de Wegwijzer Actief Klantbeheer. Het opgenomen webinar kan je hier terugkijken.

Meer weten over het aanbieden van Actief Klantbeheer?

Volg het gratis webinar (voor leden van HDN)

Maarten praat jou en je collega’s bij over Actief Klantbeheer en legt de stappen voor de implementatie uit.

Interactieve Webinar Actief Klantbeheer (incompany)

Meer weten?

Contact Form Personal

Contact form for personal

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Direct contact

Ben je intermediair of geldverstrekker en heb je een vraag over Actief klantbeheer? Neem contact op met Rob van Slooten, accountmanager bij HDN. Hij helpt je graag verder!