Strategie HDN 2023 – 2025

Altijd vooruit

hero image decor

We denken mee en vooruit

HDN zet zich al bijna dertig jaar in voor zorgvuldige en slimme informatie-uitwisseling in de hypotheek-, krediet- en verzekeringsmarkt. Als point of trust in de keten willen we de gehele branche vooruit helpen. Maar dat kunnen wij alleen samen met onze stakeholders: aanbieders, adviseurs en IT-partners. Door krachten te bundelen en processen steeds verder te standaardiseren en te digitaliseren, stellen we onze leden in staat om sneller, veiliger, accurater én goedkoper te communiceren met alle partijen in het oriëntatie-, aanvraag-, acceptatie- en beheerproces van financiële producten.

Dit doen wij door vanuit een sterk collectief te blijven investeren in de verdere standaardisatie en digitalisering van financiële dienstverlening. Met ons state-of-the-art platform en de toepassing van nieuwe technologieën bieden we alle ruimte aan nieuwe, onderscheidende en kostenefficiënte klantprocessen en bedieningsmodellen.

Ontwikkelen en initiëren

In een wereld die steeds meer datagedreven en digitaal is, is de borging van betrouwbaarheid en veiligheid van informatie essentieel. Mensen die een woning kopen of verkopen willen meer duidelijkheid, gemak en zekerheid bij het afsluiten van financiële producten. Aanbieders, intermediairs en geldverstrekkers in de financiële sector willen hun klanten zo betrouwbaar, eenvoudig en goed mogelijk helpen bij het waarmaken van hun woondromen. Dit vraagt om slimme en betrouwbare digitale informatie – uitwisseling. HDN neemt hierbij graag het voortouw. Als vereniging zetten wij ons in om de digitale informatie-uitwisseling tussen consument, adviseur en productaanbieders optimaal te faciliteren met de juiste standaarden en de beste technologie.

Vier speerpunten 2023 – 2025

HDN zorgt als point of trust voor veilige, zorgvuldige en slimme informatie-uitwisseling in de financiële keten.

Om dit te bereiken blijft het beheren en ontwikkelen van standaarden en communicatietechnieken onze ruggengraat. Daarbij spelen we in op de trends en innovaties die de dienstverlening van onze stakeholders de komende jaren beïnvloeden. Ook door de HDN organisatie voortdurend te verbeteren en kennis te delen willen we onze leden en gebruikers vooruit helpen.

1. Dé standaard

Als spil in de keten helpen we de branche vooruit. Dat kunnen wij alleen samen met onze stakeholders: aanbieders, adviseurs en IT-partners. Door krachten te bundelen en processen zoveel mogelijk te standaardiseren en digitaliseren, maken we de uitwisseling van informatie steeds sneller, veiliger, accurater én eenvoudiger. Efficiency en vooruitgang in de gehele keten, dát is het doel waar wij ons al bijna dertig jaar voor inzetten. 

2. State of the art en veilig platform

Er staat een state-of-the-art platform op basis van de best passende technologie. Een platform dat ruimte biedt aan nieuwe, onderscheidende en kostenefficiënte vormen van dienstverlening. 

3. Samen verbeteren kwaliteit en efficiency

We werken continu aan meer kwaliteit en efficiency in het financiële woondomein. Hiermee borgen we de betrouwbaarheid voor onze stakeholders. Samen met onze partners brengen we in kaart waar we kunnen en willen innoveren. Voor relevante onderwerpen zetten we samen de agenda zoals voor Actief klantbeheer en Bronontsluiting.

4. Kennis delen en duiden

HDN werkt dagelijks samen met banken, verzekeraars, kredietverstrekkers, softwareleveranciers, servicers en serviceproviders. We ontwikkelen en beheren de communicatiestandaard en jaarlijks gaan er miljoenen berichten over het HDN Platform. Dat maakt dat HDN veel kennis in huis heeft die wij met onze leden en gebruikers delen. Ook geven wij waardevolle en actuele inzichten uit onze database terug aan de markt. Zo gaan we met elkaar op basis van kennis altijd vooruit.

Onze producten en diensten

Als coöperatieve vereniging worden wij gedragen door onze leden, voor wie we ons altijd inzetten.

We zijn vooruitstrevend en richten ons op verbetering en vernieuwing, samen met partners. In die gerichte samenwerking ligt de kracht van HDN.

Zo ontwikkelen we samen met onze stakeholders, op basis van de bewegingen in de markt, nieuwe oplossingen, die vervolgens ter beschikking staan aan de hele branche. Denk hierbij aan het bankgarantiebericht (WX), het informatieaanvraagbericht voor klanten in beheer (IA/IX) of de consumentendata standaard (CA/CX).

Op dit moment zijn ook enkele diensten ontwikkeling zoals het mogelijk maken om beheeractiviteiten op bestaande leningen via het HDN platform te doen. Of het digitaal op eIdas hoog niveau identificeren en ondertekenen van stukken (GoedIDee).

Check de laatste ontwikkelingen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws van HDN? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse e-mail nieuwsbrief de HDN Update.

Nieuwsbrief

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.