Skip to Content

Adviseur Patrick Brands enthousiast over informatieaanvraagbericht

hero image decor

“Direct een compleet inzicht in de stand van zaken van de hypotheek van de klant”

Kort nadat HDN, Aegon, de Hypotheekshop en FasterForward het mogelijk maakten op aanvraag dossiergegevens van klanten in het CRM pakket van adviseurs te laden, ging adviseur Patrick Brands ermee aan de slag. Inmiddels is ook Florius live gegaan met actief klantbeheer en we verwachten dit jaar meer ‘aansluiters’. Patrick is enthousiast over de werking van het informatieaanvraagbericht en de resultaten. “Het scheelt enorm veel tijd en je hebt direct de exact kloppende gegevens van de klant bij de hand. Van mij mag dit zo snel mogelijk standaard voor alle aanbieders worden ingeregeld!” 

Snel inregelen

Het actief gegevens delen is ontwikkeld door HDN samen met Aegon, de Hypotheekshop en FasterForward. Inmiddels is ook Florius aan de slag met de dienst en volgen er binnenkort meer aanbieders. Als intermediair vraag je data op bij de aanbieder en dan krijg je de meest accurate gegevens, via het HDN informatiebericht (IA/IX), terug over de betreffende hypotheek in het CRM pakket Elements van FasterForward. “Twee jaar geleden stapten we over van Adviesbox naar Elements,” vertelt Patrick. “Als toch wel een freak op dit gebied had ik natuurlijk alle opties van het pakket afgenomen. En toen we met een consultant alle features van het systeem gingen doornemen, zag ik ook een knop IA/IX staan. Dat vind ik dan direct interessant. Wat doet die knop en wat kan je ermee? Het werkte destijds nog niet vlekkeloos, o.a. het afstemmen van de juiste HDN-versies speelt hierin een cruciale rol, maar ik ben ermee aan de slag gegaan en nu werkt het fantastisch. Je hebt instant inzicht in de stand van zaken van je klant op het gebied van zijn hypotheek. Je hoeft niets handmatig in te voeren en je hebt geen wachttijd op post of reactie van de geldgever. Van mij mag dit zo snel mogelijk standaard voor alle aanbieders worden ingeregeld!”

Tijd en ergernis

Elke adviseur zal het wel herkennen. Zeker nu met de meeneemregelingen. Je hebt de juiste gegevens nodig in je adviespakket. En je hebt de zorgplicht om te kijken of het allemaal klopt. “Je hebt de actuele gegevens nodig om het juiste advies te kunnen geven en te kunnen bemiddelen. En de informatie die je nodig hebt, krijg je niet altijd zomaar los. Je moet alles gaan opzoeken. Als ík de klant ergens heb ondergebracht dan kom ik er wel uit. Maar dan moet de klant soms wel eerst een handtekening zetten voor het delen van gegevens en zit je zo drie, vier of vijf dagen te wachten op post,” aldus Patrick. “En dat is niet alles. Als je namelijk de gegevens hebt, moet je het allemaal handmatig gaan invoeren en zaken berekenen. Soms krijg je het verkeerde aangeleverd of is het niet compleet. Of de gegevens zijn niet actueel genoeg. Dan moet je weer terug naar de klant/geldverstrekker.”

In minder tijd beter en completer advies

Om als adviseur, de klant tijdens de looptijd van de hypotheek van goed advies te kunnen voorzien, is het van belang om te weten hoe de hypotheek er x-jaar na afsluiten uitziet. Het opduiken van die gegevens kan nogal wat tijd kosten. Met het informatieaanvraagbericht heb je binnen enkele minuten de gegevens in je adviespakket staan en weet je dat deze actueel en correct zijn. Je hebt een compleet beeld van de stand van zaken. “Natuurlijk is het fijn dat je niet hoeft te wachten op de gegevens en je niets zelf handmatig hoeft in te typen. Maar waar ik vooral enthousiast over ben is dat je de meest actuele en complete informatie tot je beschikking hebt. Dat maakt mijn advies beter en completer. Bij de meeneemregeling wil je de restant looptijd wel goed weten, én rekenen met de juiste rente. Als de klant bijvoorbeeld een extra aflossing heeft gedaan kan de rente soms lager zijn. En een rente van 4,01 of 4,5 kan soms net het verschil zijn of de post past,” legt Patrick uit. “Soms vraag ik de gegevens al voor het advies op. Dan heb ik de berichten binnengehaald en is het dossier al aangepast als de klant binnenloopt. Dat is goud geld. De gegevens ophalen kost max. 5 minuten, ik hoef zelf niets in te voeren en alles staat in het dossier; rentevastperiodes, hoe lang nog. Alles zit er in.”

Doe allemaal mee

Patrick is ontzettend enthousiast over de werking van het systeem en kan niet wachten tot meerdere aanbieders gaan werken met het informatieaanvraag bericht: “Nu kan ik alleen nog bij Aegon en Florius gebruik maken van de IA/IX knop. Maar wat zou ik dat graag bij alle aanbieders doen. Misschien levert het hen niet genoeg op en gaat de implementatie daarom traag? Of zijn er andere, juridische, haken en ogen? Voor ons als intermediair is het echt fantastisch. Belangrijk om met elkaar de echte redenen voor het nog niet doorvoeren van deze manier van werken naar boven te halen. Alleen dan kunnen we met elkaar zoeken naar oplossingen.”

Over Baar Advies 

Baar Advies is opgericht in 2004 en is doorgegroeid naar 12 medewerkers bij 3 vestigingen in Bussum, Almere en Lelystad. Je bent bij hen aan het juiste adres voor onbezorgd wonen en werken. Zij geven passend advies aan particuliere en zakelijke relaties en maken financiële consequenties inzichtelijk voor de korte en lange termijn. Patrick Brands is sinds 2019 eigenaar van het advieskantoor.

 

image description

Wil je op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang nieuws direct in je mailbox.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
image description
Direct contact
Stel je vraag en we komen er zo snel mogelijk bij je op terug!
Return to Content