André Kinnegin is onze functioneel beheerder en vaste rots in de branding momenteel vanuit zijn huis in Wormerveer. Hij geeft regelmatig tips over het gebruik van de HDN standaard. Dit keer over het maken van een backup van je certificaat.
“Het is slim om een backup te hebben van je HDN-certificaat. Dit bespaart je namelijk herstelkosten als je je digitale certificaat, door bijvoorbeeld een computerwissel, kwijt bent bij de jaarlijkse verlenging. Zodra je een certificaat aanvraagt op een computer/server dan wordt, nadat je de activatiecode invoert, gevraagd om van het certificaat een backup te maken. Mijn tip is om dit ook echt te doen en als je het nog niet hebt gedaan, het alsnog te doen. Als je namelijk van computer wisselt en het certificaat is niet meegenomen, dan levert dit een probleem op als je het certificaat na een jaar moet verlengen. Als je nergens een backup hebt, moet de helpdesk een certificaatherstel doen, wat kosten met zich meebrengt.
Waar moet je op letten?
Zorg dat, als je van computer wisselt, het certificaat wordt meegenomen. Als dit niet gebeurt kun je het certificaat niet verlengen aan het einde van het jaar.
Hoe maak je een backup?
- Ga naar de HDN app. (Deze zou geïnstalleerd moeten zijn op je computer. Zo niet neem dan contact op met de HDN Helpdesk. Dit betekent namelijk dat de computer waar je nu op werkt niet de computer is waar origineel het certificaat is aangevraagd. Zij kunnen je verder helpen en hopelijk kunnen zij nog kosteloos het certificaat terugvinden en een backup ervan maken).
- Klik op Mijn certificaat en druk vervolgens op ‘backup maken’
- Vul hier alle gegevens in en sla de backup veilig op een locatie op je computer op.