Amsterdam, 5 juli 2016
In juni 2016 zijn circa 32.200 unieke hypotheekvragen via het Hypotheken Data Netwerk (HDN) verzonden. Dat is 12% hoger dan de maand ervoor. Toen werden 28.800 aanvragen via HDN verzonden. In vergelijking met juni 2015 is het zo’n 24% lager (42.500). Toch is het aantal hypotheekaanvragen in 2016 (164.800) tot en met juni zo’n 8% hoger dan diezelfde periode in 2015 (152.800). En in vergelijking met 2014 (95.300) is het zelfs 73% hoger. ‘De eerste helft van dit jaar is voor hypotheekaanvragen uitstekend verlopen’, zegt Dorine van Basten MBA, directeur HDN. ‘De productie is redelijk gelijkmatig over de maanden verdeeld, waardoor de consumenten minder last hebben gehad van piekbelasting bij zowel adviseurs als hypotheekverstrekkers.’
Bron: HDN Index
Het verschil in hypotheekaanvragen tussen juni 2015 en juni 2016 is te verklaren door de aanscherping van de regels voor Nationale Hypotheek Garantie (NHG), die per 1 juli 2015 van kracht werden. Hierdoor ontstond een grote piek met hypotheekaanvragen en werden consumenten geconfronteerd met langere wachttijden voor afspraken bij adviseurs en langere doorlooptijden bij hypotheekverstrekkers. Dit jaar heeft NHG geen aanpassingen per 1 juli doorgevoerd, waardoor zo’n piek in hypotheekaanvragen dit jaar is uitgebleven.
HDN werkt hard aan het versnellen van doorlooptijden in de hypotheekbranche, waardoor consumenten sneller zeker krijgen over de hypotheek. Zo ontwikkelt HDN bijvoorbeeld koppelingen met relevante bronnen waarmee gevalideerde brondata gebruikt kan worden in het hypotheekproces. Deze brondata maakt het verzamelen, inscannen, uploaden en versturen van documenten door consumenten, zoals werkgeversverklaringen en taxatierapporten, overbodig. Hierdoor neemt de kwaliteit van het advies toe en nemen de (lange) doorlooptijden af. Consumenten weten sneller waar zij aan toe zijn en termijnen van ontbindende voorwaarden hoeven ook niet meer verlengd te worden, hetgeen waar een consumentenorganisatie onlangs voor pleitte. De organisatie stelde dat huizenkopers in het koopcontract een langere termijn moeten kunnen afspreken om het papierwerk rond een hypotheek te regelen. Daarnaast constateerde de consumentenorganisatie dat de doorlooptijd van hypotheekaanvragen oploopt en dat consumenten daardoor steeds vaker in de problemen komen. ‘Het is een vervelende constatering en in de ogen van HDN onnodig in deze tijd’, vindt Van Basten. ‘We moeten juist af van het papierwerk! Alle relevante data is beschikbaar, maar versnipperd over verschillende bronnen. De consument moet in staat gesteld worden om deze op een snelle en gemakkelijke manier met zijn financiële dienstverlener uit te wisselen. HDN zet zich hiervoor in.’