Bij het aanvragen en muteren van een financieel product is informatie uitwisseling tussen adviseur en aanbieder van het grootste belang. Om informatie uitwisseling op een gemakkelijke en efficiënte manier te laten verlopen heeft HDN doelgerichte berichten ontwikkeld voor een efficiënt proces voor alle partijen in de financiële dienstverlening. Het HDN hypotheekofferte aanvraagbericht (AX) is een bericht dat vandaag de dag door nagenoeg alle marktpartijen gebruikt wordt in het hypotheekproces. Om de gehele keten in het proces verder te faciliteren biedt HDN ook andere berichten en diensten aan, waaronder de HDN documentberichten (DA/DX).
Met de HDN documentberichten is het doorgaans tijdrovende en inefficiënte proces van dossierstukken opvragen (aanbieder), verzamelen (adviseur en consument) en aanleveren (adviseur) gedigitaliseerd en versneld. De documenten worden op een gestructureerde, veilige en digitale wijze tussen de partijen in de keten verzonden. Hierdoor worden tijd en kosten bespaard. Bovendien weten klanten sneller waar ze aan toe zijn.
Steeds meer ketenpartijen en hun klanten maken gebruik van de documentberichten, zo maakt inmiddels 72% van de productaanbieders gebruik van het documentproces via HDN. Ongeveer 50% van alle hypotheekdossiers via HDN doorlopen het digitale documentproces. Dorine van Basten, directeur HDN: ‘Helaas zijn nog niet alle adviespakketten aangesloten op ons documentenbericht. Wij rekenen erop dat de laatste adviespakketten dit voorbeeld zullen volgen zodat een nog grotere groep adviseurs en hun klanten gebruik kunnen maken van de voordelen van ons documentenbericht.’