Skip to Content

Razendsnelle hypotheekmutaties ABN AMRO

Consumenten blijven langer bij een hypotheekverstrekker en willen daardoor vaker iets aan hun hypotheek veranderen. Zo’n wijziging duurde gemiddeld vijf werkdagen. Te lang in deze tijd, vond ABN AMRO Hypotheken Groep. Helemaal wanneer je in ogenschouw neemt dat het aanvragen van een offerte voor een nieuwe hypotheek binnen 5 minuten kan. ABN AMRO Hypotheken Groep zocht vervolgens de samenwerking met ketenpartners HDN en Stater. Het resultaat: een wijziging op de hypotheek binnen vijf minuten.

Het  intermediair van zowel ABN AMRO als Florius had al via een online platform inzicht in de stand van zaken rond een hypotheek. Ook was het al mogelijk om digitaal mutaties in te dienen. Nu gaat het een belangrijke stap verder en kunnen bepaalde mutaties vanaf 18 maart 2013 volledig geautomatiseerd zonder handmatige tussenkomst (STP) worden verwerkt. Binnen vijf minuten heeft de adviseur het geregeld voor zijn klant en ziet hij de bevestiging hiervan middels tracking & tracing. Hierdoor weet zowel klant als de onafhankelijke adviseur direct waar hij aan toe is.

Krachtenbundeling
De basis van deze technologie is HDN. Stater, HDN, ketenpartners en ABN AMRO Hypotheken Groep gebruikten hun gezamenlijke expertise en ontwikkelden hiervoor een nieuwe marktstandaard, die uiteraard ook door andere aanbieders gebruikt kan worden.

Karin Polman, manager e-Channels ABN AMRO Hypotheken Groep: ‘Digitaliseren van klantprocessen is een van de strategische pijlers die wij voortdurend inzetten om onze dienstverlening aan klant en intermediair op een hoog peil te houden. De snelheid die wij op mutaties hebben bereikt is daar een mooi voorbeeld van. Daarnaast levert dit niet alleen efficiency op, ook de kwaliteit van het bemiddelingsproces wordt hierdoor verbeterd. Mutaties worden bijvoorbeeld direct gerouteerd naar het juiste afhandelingsteam. Hiermee kan het intermediair de klant nog beter bedienen.’

Dorine van Basten, directeur HDN:
‘In het strategisch plan van HDN heeft het mutatie- en beheerproces een belangrijke plaats ingenomen. In samenwerking met deze twee belangrijke ketenpartijen (Stater en AAHG) is door HDN in korte tijd een nieuw generiek toepasbaar berichtenstandaard ontwikkeld voor het uitwisselen van mutatie- en beheerverzoeken, het MX-bericht. We zijn erg enthousiast over de mogelijkheden voor de gehele keten en hebben reeds een vervolg project opgestart, waarbij meerdere ketenpartijen zoals distributiepartijen dit bericht gaan implementeren in hun systemen en processen.’

image description

Wil je op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang nieuws direct in je mailbox.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
image description
Direct contact
Stel je vraag en we komen er zo snel mogelijk bij je op terug!
Return to Content