Skip to Content

Jan van Baars, voorzitter Raad van Commissarissen HDN: ‘Die data vormen dé bron van waarheid’

“Als ik terugkijk, vind ik dat we ontzettend veel hebben bereikt. We hebben een standaard en platform neergezet, die door bijna de gehele sector gebruikt worden. Dat is een verdienste vanuit het verleden”, zegt Jan van Baars, voorzitter van de Raad van Commissarissen van HDN. Van Baars stelt ook vast dat het hypotheeklandschap aan het veranderen is, doordat klanten tegenwoordig zelf aan het stuur willen zitten. Voor diezelfde klant vindt hij het belangrijk dat HDN beschikt over meer brondata. Zo kunnen de kosten voor de klant gedrukt worden.

Van Baars (directeur Hypotheken bij ABN AMRO) is sinds 2013, toen HDN een nieuwe bestuursstructuur kreeg, voorzitter van de RvC van HDN. Hij prijst zijn voorgangers voor de standaard, zoals die is neergezet. “Het is efficiënt, betrouwbaar en het werkt goed. Alle kikkers hebben we in één kruiwagen gekregen. Dat hebben mijn voorgangers goed gedaan. We zijn goed gepositioneerd.”

Naar voren kijkend vindt Van Baars dat HDN veel meer vanuit álle gebruikers moet kijken.  “De keten is groter dan die tussen een adviseur en een aanbieder. Daar zitten ook klanten aan vast. Die willen zelf aan het stuur zitten en een veel groter deel bepalen. Ze hebben behoefte aan het maken van keuzes en flexibiliteit. Ze willen kiezen wat ze zelf voorbereiden en waarvoor ze een adviseur gaan inschakelen. Dat vinden klanten tegenwoordig veel belangrijker dan een aantal jaren geleden.”

Zelfwerkzaamheid
Volgens Van Baars komt zelfwerkzaamheid vooral bij ervaren hypotheekgebruikers voor. “Een starter is per definitie onervaren. Die heeft meer behoefte aan een adviseur dan een ervaren hypotheekgebruiker. Daarnaast heeft de Nederlander een voorkeur voor eenvoud, zoals bij een vooraf ingevulde belastingaangifte. Het wordt steeds gebruikelijker dat een klant dat tegenkomt. Het verbaast hem als dat nog steeds niet kan bij zoiets als het aanvragen van een hypotheek.

Van Baars stipt hierbij ook de verbreding van de keten, het gebruik van meer brondata, aan. “Als je brondata ontsluit, voorkom je allerlei vertaalslagen. Dat zijn inefficiënties in de keten en dat kan ook leiden tot fouten. Die data vormen dé bron van waarheid en als je die bron kunt ontsluiten, dan weet de uiteindelijke gebruiker één ding: het klopt.”

Van Baars vindt hierbij de efficiencywinst en gebruiksgemak voor adviseurs en klanten belangrijk. “Het gaat om het gebruikersgemak voor de Nederlandse hypotheekklant. De mogelijkheid die de hypotheekklant heeft om samen met de adviseur de kosten te drukken. Daar draait het om. Ik denk dat als je de bronnen ontsluit, je deze uren in dat hele traject niet hoeft te maken. Dat is aan te tonen.”

Criminelen
De kans dat criminelen zich storten op deze data noemt Van Baars ‘risico’s met een lage waarschijnlijkheid’. “Dan is de vraag: welke controlemechanismes heb je om dat risico nog verder te elimineren? HDN zorgt er bijvoorbeeld voor dat alleen geautoriseerde gebruikers toegang tot het platform krijgen. Die worden jaarlijks gecheckt. HDN heeft veiligheid, betrouwbaarheid en integriteit hoog in het vaandel staan. Het platform is ISO 27001-13 gecertificeerd. Tot op de dag van vandaag functioneert HDN uitstekend.”

 

image description

Wil je op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang nieuws direct in je mailbox.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
image description
Direct contact
Stel je vraag en we komen er zo snel mogelijk bij je op terug!
Return to Content