Vanaf 1 april wordt het mogelijk om via HDN Kadasterdata op persoon te benaderen, waardoor onderpandgegevens op naam, via een webservice beschikbaar worden. Recent hebben de betrokken aanbieders, servicers (waaronder ABN Amro, Stater, Quion, Delta Lloyd Bank, NIBC en Merius), Kadaster en HDN commitment uitgesproken om dit bij livegang in gebruik te nemen.
Momenteel is het Kadaster op twee manieren beschikbaar. Enerzijds via een webservice waarbij gezocht kan worden op postcode & huisnummer, anderzijds kan handmatig, op de website van het Kadaster, op persoon gezocht worden. Op dit moment is het dus niet mogelijk om geautomatiseerd, op persoon, onderpandgegevens bij het Kadaster te toetsen.
Kadaster stelt vanaf 1 april het toetsen op persoon via een webservice (voor een bepaalde periode) exclusief beschikbaar voor HDN leden. Deze uitbreiding op de dienstverlening van het Kadaster zorgt ervoor dat onderpandgegevens geautomatiseerd, op persoon, benaderd kunnen worden en in het acceptatieproces van aanbieders te gebruiken zijn. Dit resulteert in een efficiënt proces, doordat het proces niet meer gestopt wordt door tussenkomst van handmatige activiteiten. Daarnaast zorgt het voor verbeterde kwaliteit van de data en kan de dataset gebruikt worden in vervolgstappen in het proces.
Deze service komt voor alle HDN leden beschikbaar via het Externe bronbericht (EA/EX). Via dit bericht zijn nu de volgende bronnen al beschikbaar: Kadaster Postcode & huisnummer, Calcasa, NBWO, NWWI taxatierapporten met dataset (via TaxCon), Kamer van Koophandel en NHG toetsen en melden. In de komende maanden volgen er meer. Door nu te investeren in de implementatie van deze EA/EX berichtenset kunnen HDN leden snel en eenvoudig de nieuwe bronnen toevoegen aan hun interne proces. Dit zorgt ervoor dat data al gecontroleerd kan worden bij het verwerken van de aanvraag met gevalideerde brondata en er achteraf steeds minder aangetoond hoeft te worden met bepaalde documenten.
Meer weten? Neem dan contact op met Arjen de Bake (adebake@hdn.nl).