Christian Dijkhof was nog slechts 25 jaar, toen hij in 1996 zijn eigen financieel adviesbureau, Dijkhof en Partners, begon. ‘Het helpen van mensen’, was volgens hem een belangrijk uitgangspunt hierbij. Hij heeft het vak in die afgelopen negentien jaar enorm zien veranderen. Met name de invoering van het provisieverbod, in 2013, heeft een grote impact gehad. Tegenwoordig is Dijkhof ook directeur van The HypotheekCompany, een grote franchiseketen, voorzitter van de Organisatie van Financiële Dienstverleners, OvFD en lid van de Raad van Commissarissen van HDN. Dijkhof is zeer positief over HDN. “Het is een veilig en efficiënt systeem.”
Christian Dijkhof kijkt op een bevlogen manier tegen het vak van financieel adviseur aan. “Het helpen van mensen, dat is wat dit vak inhoudt”, zegt hij. “Zowel aan de verzekerings- als aan de hypothekenkant. Een hypotheek is slechts een middel of een uitkomst. In de basis gaat het om het helpen van mensen met een financieel vraagstuk. Dat is wat me ook in het vak aantrekt. Onze missie kun je in twee woorden omschrijven: helping people.”
Drie jaar na de oprichting van zijn eigen financieel adviesbedrijf startte Dijkhof in 1999 HypotheekCompany, een franchiseformule voor assurantietussenpersonen. Het is met ruim honderd filialen een succesformule. “Toen ik hiermee begon, had ik niet echt een vastomlijnd plan over waar dit zou kunnen eindigen. Het ontstaan is eigenlijk heel spontaan gebeurd. Het is voortgekomen uit een behoefte bij mijn eigen kantoor. Dan merk je dat veel andere kantoren exact dezelfde behoefte hebben. Je begint hiermee en voordat je het weet is het heel groot geworden. Ik zal niet zeggen dat het per toeval is ontstaan, maar het zit er niet heel ver van af.”
Veranderende markt
Dijkhof verwacht dat het aantal filialen van HypotheekCompany nog verder zal worden uitgebreid. “We hebben de markt nu heel erg mee. De markt is bovendien heel erg veranderd. Adviseurs moeten zich heel erg bezighouden met hun vak: het adviseren van klanten. Alles wat hier omheen hangt, is steeds meer niet hun dagtaak. Die dingen passen niet in hun dagbesteding. Dat gaat van marketing tot inkoop, compliance ondersteuning etc.. Vroeger was een adviseur productgericht. Dat is inmiddels gedraaid naar klantgericht. We moeten onze adviserende taak waarmaken, want daar ligt onze toegevoegde waarde. Veel adviseurs waren vroeger administratiekantoren. Daar heeft de klant heel weinig aan en ook weinig mee. Daar wil hij ook niet voor betalen. Nu betaalt de klant de hypotheekadviseur rechtstreeks en dan word je als adviseur gedwongen om heel efficiënt voor klanten te werken. Dat is op zich goed en daar ligt ook een mooie rol voor ons als centrale organisatie.”
Dijkhof denkt dat de hypotheekadviseur een belangrijke rol zal blijven spelen. “Veel mensen hebben de kennis niet en voelen zich ook niet comfortabel bij het zelf doen. Het is makkelijker als een ander het doet.”
Foutloos
Dijkhof is positief gestemd over de rol van HDN in het verwerken van hypotheken. “Het functioneert zo goed dat mensen de waarde hiervan niet goed kunnen inschatten. Het werkt zo foutloos dat mensen nooit ervaren wat het zou zijn als het niet meer werkt. We zijn zó gewend aan water uit de kraan dat we het normaal vinden. Dat is met HDN ook zo. We zijn gewend dat het goed functioneert. Het is veilig en efficiënt. Eigenlijk zou HDN er wat vaker stil bij moeten staan hoe bijzonder dit is.”
Volgens Dijkhof is HDN is een heel technisch gerichte organisatie, die de technische uitvoering van het hypotheekproces bijna feilloos doet. “Dat maakt ook dat de organisatie weinig zichtbaar voor mensen is. Bijna 80 procent van de hypotheekmarkt gaat langs dit systeem. Dat gaat veilig, zonder storingen. Dat is toch eigenlijk heel bijzonder. We staan er niet bij stil, zolang het maar goed gaat. Als dingen zo normaal worden, dan waardeer je het te weinig. Ik denk dat dat voor HDN ook zeker geldt.”
Stappen
Dijkhof denkt dat HDN nog wel stappen kan maken op het gebied van innovatie. “Daar zijn ze nu ook mee bezig. Vernieuwingen en de lijn doortrekken naar de toekomst. Ik vind dat HDN goed bezig is en dat als ze blijven vernieuwen en de PR goed oppakken, het bedrijf nog meer waardering krijgt.”
Dijkhof zou het een goede ontwikkeling vinden als HDN toegang zou krijgen tot meer brondata, zoals van de Belastingdienst. “Iedereen, die werkzaam is in dit vak, juicht het toe dat processen sneller, simpeler en efficiënter gaan. Daar draagt dit ontegenzeggelijk enorm toe bij. Daar kan volgens mij iedereen alleen maar heel erg vóór zijn.”
Het bedrijf van Dijkhof werkt al langer puur elektronisch. “Alle communicatie met de hypotheekverstrekkers gaat nu via HDN.”