Onderzoek onder consumenten toont wens naar digitale financiële ‘totaal’ administratie
Amsterdam, 12 oktober 2016
Steeds meer gegevens van de consument die nodig zijn in het hypotheekaanvraagproces zijn momenteel versnipperd beschikbaar in de ‘Mijn omgeving’ van verschillende partijen. Voorbeelden hiervan zijn persoons-, inkomens-, schuld- en onderpandgegevens. Nagenoeg twee derde van de consumenten zou graag gebruik maken van een soort ‘Mijn financieel portaal’ waarin de financiële gegevens uit verschillende ‘Mijn omgevingen’ worden samengebracht. Zo blijkt uit het onderzoek “Consumentenportals”, dat vandaag tijdens de Mortgage Week door HDN wordt gepresenteerd.
Het onderzoek is in opdracht van HDN uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Motivaction. Bij dit onderzoek is een representatieve groep van ruim 500 consumenten betrokken die het afgelopen anderhalf jaar een hypotheek hebben aangevraagd. Zij stellen bij een financieel ‘totaal’ portaal de voorwaarde dat de privacy en veiligheid van deze omgeving gewaarborgd dienen te worden. Een andere belangrijke voorwaarde voor het gebruik van een dergelijke financiële ‘totaal‘ administratie is om zelf de regie te houden. Zo wenst de consument zelf te bepalen welke informatie wel en welke niet wordt toegevoegd aan ‘Mijn financieel portaal’. Verder wil de consument iedere keer opnieuw toestemming geven voor acties die (financiële) instellingen uitvoeren op de gegevens. Dorine van Basten, directeur HDN: “Het onderzoek geeft goed weer waar de behoefte van de consument ligt op het gebied van zelfwerkzaamheid en welke voorwaarden zij hieraan stellen. Dit is waardevolle informatie voor de gehele financiële dienstverlening.
Grootste draagvlak voor overheidsinitiatief
Bij bijna de helft van de deelnemers aan het onderzoek wekt de overheid op voorhand het meeste vertrouwen als beheerder van een dergelijk platform. Daarnaast beschouwt een kwart een onafhankelijke, niet-commerciële partij als vertrouwenwekkende beheerder. Binnen de financiële dienstverlening ontstaan momenteel diverse initiatieven met betrekking tot het ontwikkelen van consumentenportals. “Interessante ontwikkelingen die voor HDN als communicatiestandaard in de branche essentieel zijn om te volgen voor de doorontwikkeling van onze standaarden en het faciliteren van onze stakeholders om consumenten snel duidelijkheid te kunnen geven”, aldus Dorine van Basten.
Over het onderzoek
Voor het onlineonderzoek is gebruik gemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 60.000 leden. 527 respondenten in de leeftijd van 21 tot en met 65 jaar hebben de vragenlijst volledig beantwoord. Het onderzoek is representatief op de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, en regio. De veldwerkperiode van het onderzoek was van 5 tot en met 14 juli 2016.