Laatst mocht ik op een event een presentatie houden over de praktijkervaringen van HDN met Big Data. In de voorbereiding daarop hebben wij intern goed met elkaar gesproken over wat Big Data dan eigenlijk voor HDN is. Want wij kennen geen ‘Big Data projecten’ als zodanig. Onze conclusie luidde als volgt:
Voor HDN betekent Big Data:
- De bijdrage van onze eigen data aan de verbetering van de dienstverlening van de HDN partijen.
- Data die het mogelijk maken de processen van HDN partijen te versnellen, of efficiënter of goedkoper maken.
En als we dit als uitgangspunt nemen, dan doen wij eigenlijk hartstikke veel met Big Data!
Neem de managementinformatie, die wij sinds kort op onze website publiceren. In 6 grafieken wordt het in één oogopslag duidelijk hoeveel procent van alle HDN aanvragen met of zonder NHG wordt aangevraagd. Of hoeveel hypotheekaanvragen er op weekbasis via HDN worden ingediend. Of wat de gemiddelde hypotheeksom per provincie is. Relevante informatie (Big Data, voor de liefhebbers), die iets zegt over de markt en de HDN partijen kan ondersteunen bij het verkrijgen van inzicht, of het verbeteren van hun dienstverlening.
Een ander voorbeeld is het documentbericht (DA/DX), waarmee de HDN partijen hun processen veel sneller, efficiënter en goedkoper kunnen inrichten. Een documentbericht zorgt er namelijk voor dat bijvoorbeeld een ingescand salarisstrookje direct in het digitale dossier bij de aanbieder binnenkomt. Geen kopieerkosten, geen verzendkosten, geen vertraging door PostNL of de postkamer, enzovoort. Het gebruik van de documentberichten is in het afgelopen jaar exponentieel gestegen. Wij verwachten dat ook de laatste aanbieders, servicers en adviespakketleveranciers op korte termijn tot implementatie overgaan.
Een bericht waar wij veel van verwachten is het kredietbericht (KX). Doordat de maximale hypotheeksom in relatie tot de woningwaarde (LTV) daalt, is de verwachting dat steeds meer consumenten gebruik gaan maken van kredieten om dat laatste stukje kosten, of de verbouwing, te kunnen financieren. Dit bericht is operationeel met Credivance en er hebben zich al meerdere adviesketens aangemeld om het kredietbericht te gaan gebruiken. Ook dit is een ontwikkeling die zowel bijdraagt aan de verbetering van de dienstverlening van de HDN partijen, als het versnellen, efficiënter en goedkoper maken van het proces.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan met allerlei mooie voorbeelden.
De lente is in aantocht. Het HDN team ziet de groei en bloei van ‘Big Data initiatieven’ en de HDN berichten met vertrouwen tegemoet.
Hartelijke groet,
Dorine van Basten