Veel starters op de woningmarkt vinden de papierwinkel rondom de aankoop van een huis een gedoe. Het is voor hen niet duidelijk wat zij wanneer moeten aanleveren. Eén centrale plek waar zij dit allemaal kunnen regelen zou voor hen een uitkomst zijn. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Zorgeloos Vastgoed. HDN neemt deel aan dit initiatief.
Financieringsproces frustrerend
Motivaction heeft onderzoek gedaan naar de klantreis van de huizenkoper en zoomden in op de starter. Starters noemen het proces om de financiering rond te krijgen onoverzichtelijk en vragen om meer duidelijkheid. Veel dingen zijn nieuw en daardoor onduidelijk en spannend. Goed advies helpt hen in deze fase. Starters hebben dan ook behoefte aan een betrouwbare en objectieve partner die hun vragen kan beantwoorden.
Voor veel starters werkt het aanleveren van de berg aan documenten, waaronder veelal dezelfde documenten aan meerdere partijen, ontmoedigend. Volgens het onderzoek is het aanleveren van persoonlijke gegevens dan ook hetgeen wat zij het lastigst vinden in het begin van het aankooptraject.
Met de stelling “Ik zag door de bomen het bos niet meer”, was bijna de helft van de onderzochte starters het eens (49%).
Online omgeving
Het onderzoeksbureau adviseert een online dashboard in te zetten. Hierin kunnen huizenkopers zien in welke fase van het traject zij zich bevinden en wat de aankomende deadlines zijn. “Zorg dat er ook een mogelijkheid is om vragen te stellen en geef ze een notificatie als iets van hen wordt verwacht”, aldus Motivaction.