“Ken je dat gevoel, dat je op professioneel vlak overtuigd bent dat je mijlpalen neerzet maar dat je als consument tegen de andere kant aanloopt? Dat had ik afgelopen voorjaar bij het oversluiten van mijn hypotheek.
De wereld van het krijgen van een hypotheek is zeker verbeterd sinds het afsluiten van mijn eerste hypotheek, maar het meerdere malen heen en weer sturen van de werkgeversverklaring en onduidelijke terminologie blijven parten spelen. Dan komt mijn professionele kant boven drijven en breng ik mensen graag samen om met elkaar deze complexe vraagstukken aan te pakken. Om samen te werken aan werkbare oplossingen.
Met de HDN Standaard hebben we al heel wat vraagstukken in de hypothecaire markt succesvol verbeterd. Waar de HDN Standaard is begonnen als technische communicatiestandaard in xsd’s is het gegroeid naar de plek binnen de financiële dienstverlening waar aanbieders, intermediairs, serviceproviders en softwarepartijen bij elkaar komen om te bedenken hoe de communicatie in de keten slimmer en beter kan. Als verantwoordelijke van de HDN Standaard is het mijn taak alle partijen bij elkaar te brengen en waar nodig de gesprekken te faciliteren. Mooi om te zien dat concullega’s, gedreven door de wens om met elkaar gemeenschappelijke problemen aan te pakken, graag samenwerken in de vertrouwelijke omgeving van HDN.
‘Prima die samenwerking, maar wat bereiken jullie dan?’, kun je je afvragen. Nou genoeg! Tijdens werkgroepen pakken we meerdere onderwerpen bij de kop. Bijvoorbeeld dat zelfstandig ondernemers niet meer zo’n complex proces hoeven te doorlopen bij het verkrijgen van een hypotheek. Of dat alle ketenpartijen de vervanger van de werkgeversverklaring, de inkomensbepaling loondienst met het UWV-verzekeringsbericht, op dezelfde wijze gebruiken. Want daarvoor staat de HDN Standaard: eenduidige afspraken maken en die in de praktijk doorvoeren. Een ander mooi voorbeeld is de eigen communicatiestandaard die met (leven)verzekeraars is neergezet.
Ik kijk er dan ook zeer naar uit om 13 november a.s. tijdens de HDN Wei sessie met specialisten uit de hele keten te kijken waar winst is te behalen. We kijken naar de toekomst van de HDN Standaard, duiken in de wereld van semantiek van data (want zonder dit is big data simpelweg niet mogelijk) en gaan in gesprek met intermediairs. Want alleen als we hier samen over nadenken kunnen we het voor de klant echt beter maken.”
Ynske