Jaarlijks worden alle HDN gebruikers gecertificeerd. Dit doen we om betrouwbare en efficiënte communicatie voor de gehele keten te kunnen garanderen. Bij de certificering wordt gecontroleerd of aan de ketenafspraken binnen de HDN Standaard wordt voldaan. Ook gaan we in gesprek met gebruikers om te toetsen of de afspraken op dezelfde wijze worden geïnterpreteerd. Aan de hand van de gesprekken brengen we wanneer mogelijk verbeteringen aan bij de HDN Standaard.
In september is voor alle HDN leden en gebruikers de jaarlijkse certificering gestart. Iedereen heeft in september zijn/haar certificeringsrapport ontvangen. De daarop volgende tweede rapportage verschuift nu van december naar februari. Dit omdat aan de hand van de bevindingen HDN meer tijd nodig heeft om aangevraagde aanvullende analyses op te leveren en leden en gebruikers meer tijd nodig hebben om de juiste oplossing(en) door te voeren. De tweede rapportage wordt gedraaid over de maanden december en januari en wordt in februari opgeleverd voor de partijen die in de eerste ronde bevindingen hadden.
Elke partij die in 2020 succesvol is gecertificeerd, blijft dit tot februari 2022. Als een partij bevindingen heeft die in februari niet zijn opgelost en er ook geen alternatieve afspraken zijn gemaakt, wordt de certificering ‘aangehouden’. Op onze website vind je een schematisch overzicht van de tijdslijnen.