DNGB – Duokoop als eerste volledig over op vernieuwde HDN platform
Waarom zijn jullie als eerste overgegaan op de API-koppeling?
“Wij hebben ons gemeld na een oproep van HDN om als ‘eerste groep’ mee te doen. Twee jaar geleden is DNGB, de uitvoerder van Duokoop, lid geworden van HDN. We gebruikten HDN Enterprise, maar hebben ons systeem hierop niet rechtstreeks aangesloten: we bouwden een API om Enterprise met ons systeem te laten communiceren. We waren dus al vrij ver, wat voor HDN en ons interessant was om snel te testen.”
Hoe pakten jullie dit aan?
“Ons eigen systeem is gebouwd door onze softwaredevelopment-afdeling. Voor dit project hebben we gewerkt met twee programmeurs. Kennis van HDN is ontzettend belangrijk. Onze mensen hebben dat, wat zo’n traject een stuk makkelijker maakt. We begonnen met een inventarisatie. Waar komt de informatie vandaan? Waar moet het naartoe? Welke berichten worden verstuurd en ontvangen? Vervolgens moet je het systeem testen. Gaat dat allemaal goed, dan laat je het door HDN certificeren.”
Wat heb je wellicht onderschat?
“Niet onderschat, maar het is veel werk. Wij hadden al een API ontwikkeld, waardoor we snel konden aansluiten. Als je dit niet hebt, moet je rekening houden met de ontwikkeltijd – zeker als je dit uitbesteedt. Je externe partij moet dan veel kennis hebben van HDN.”
Concreet, met welke ontwikkeltermijn moeten andere partijen rekening houden?
“Lastig te zeggen, omdat ik niet weet welke systemen de andere partijen hebben. Als ik toch iets moet roepen: tussen een maand en vier maanden, schat ik.”
En qua budget?
“Wij hebben alles intern ontwikkeld, wat uiteraard in de kosten scheelt. Dat ligt anders als je een externe partij inschakelt. Alleen al systeemkennis vergaren is tijdrovend, dan moet het bouwen nog beginnen. Zo’n traject kan duur uitpakken.”
Hoe ging uiteindelijk de overgang op 22 juli, spannend?
“Nee hoor, we waren vrij relaxed. Voor de livegang is er nog een halve dag besteed aan de certificering. Op een enkel ontbrekend bericht na verliep dat vlekkeloos. Dit hebben we vrijwel direct kunnen herstellen. En ja, toen was het moment daar: de switch ging om. Bij ons op kantoor, samen met Gerben Dambrink en Jan Schrama van HDN. Toch wel een kritisch moment, maar het ging goed. Om te beklinken dat we de eerste waren, hieven we het glas met champagne, meegebracht door Merlyn van den Berg, adjunct-directeur HDN.”
Merken jullie ook verschil na de overgang?
“Ja, er is toch een compleet systeem tussenuit. Je hoeft geen software meer te installeren, maar bent direct aangesloten op het HDN-platform. Dat werkt gemakkelijker, efficiënter en scheelt kosten.”
Tot slot, je gouden advies voor aanbieders die nog over moeten?
“Drie adviezen zelfs. Eén, stel het niet langer uit, begin met inventariseren. De deadline is hard, je wilt niet op het allerlaatste moment vastlopen. Tweede tip: vraag op tijd om hulp van het HDN-team. Zij hebben ons goed geholpen. En de laatste: als je vragen hebt, kun je ook gerust contact met mij opnemen via olav@dngb.nl.”