Zondag 21 juni is het vernieuwde HDN platform live gegaan. Via dit platform communiceren bijna alle financieel adviseurs en aanbieders van hypotheek- en hypotheekgerelateerde producten om consumenten snel en veilig hun gewenste financiële product te leveren. Het vernieuwde HDN platform biedt de markt meer mogelijkheden om het hypotheekproces nog sneller en efficiënter in te richten via API-koppelingen.
Met API technologie klaar voor de toekomst
Na een intensieve periode van leverancierselectie, bouwen en uitvoerig testen is dit weekend het vernieuwde platform gelanceerd. Al het HDN berichtenverkeer verloopt via deze nieuwe ‘hypothekenhighway’. “Een memorabel en feestelijk moment”, geeft Reinier van der Heijden, directeur HDN aan. “Deze major update van het platform is absoluut een belangrijke mijlpaal voor HDN en de financiële dienstverlening. Dankzij de rigoureuze vernieuwing van het platform, zijn we klaar om in te spelen op de toenemende behoefte aan snelheid, gemak en dataminimalisatie in de keten.” De HDN-leden gaan nu één voor één over op een API-koppeling in plaats van de HDN Basic of Enterprise software. Planning is dat alle leden en gebruikers in april 2021 zijn overgestapt.
Op naar real time duidelijkheid voor de klant
Door het hypotheekproces in te richten op basis van brondata in plaats van documenten, kunnen consumenten, adviseurs en aanbieders veel tijd, kosten en moeite besparen. “Het koppelen en veilig ontsluiten van steeds meer externe bronnen voor alle aangesloten partijen is één van onze speerpunten. Het vernieuwde platform biedt hiervoor veel meer mogelijkheden”, zegt Merlyn van den Berg, adjunct-directeur HDN. “De financiële dienstverlening gaat naar real time duidelijkheid, advies én afhandeling voor de consument. Om dit mogelijk te maken, biedt HDN een ecosysteem dat de benodigde gegevens op een juiste en veilige manier koppelt, het proces transparant maakt en het uniforme gebruik garandeert. De, in het vernieuwde platform doorgevoerde, API technologie maakt zoveel meer mogelijk voor de financiële dienstverlening. We kijken er dan ook naar uit om samen met onze leden en gebruikers aan de slag te gaan en de kansen te pakken die er nu liggen.”
Meer informatie over het vernieuwde platform: www.hdn.nl/vernieuwingplatform