Vanaf het moment dat je besluit een woning te kopen tot het moment dat je intrekt in je nieuwe onderkomen heb je te maken met veel partijen. Ook moet je veel gegevens en documenten bij deze verschillende partijen aanleveren. Zo wordt hetzelfde document soms wel 7x gekopieerd, gecontroleerd of verspreid. Een frustrerend proces voor zowel de consument als ook de partijen waar de consument mee te maken heeft. Om dit eenvoudiger te maken is het branche-initiatief Zorgeloos Vastgoed gestart. Zij nam als eerste de koopovereenkomst onder handen; één van de grootste knelpunten in het aankoopproces. Na een toetsing door experts is de tweede versie van de demo ‘digitale, gevalideerde koopovereenkomst’ in de maak en binnenkort voor feedback uit de keten beschikbaar op www.zorgeloosvastgoed.nl
Een afvaardiging van ervaren makelaars, financieel adviseurs, geldverstrekkers, notarissen en het Kadaster hebben maandag 10 februari een concept oplossing voor een digitale koopovereenkomst op basis van gevalideerde brondata bediscussieerd. Na een workshop met deze groep in juni vorig jaar, hebben de partners in Zorgeloos Vastgoed gewerkt aan een concept oplossing voor één van de ervaren knelpunten in het aankoopproces: de koopovereenkomst. Zo wordt dit document tot wel 7 maal gekopieerd en verspreid, herhaalt iedereen de controles op de inhoud ervan en ontbreekt zicht op het totale proces. “We vertrouwen elkaar nog te weinig, omdat inzicht in elkaars proces en duidelijke afspraken ontbreken”, aldus één van de deelnemers.
Op basis van de feedback werkt Zorgeloos Vastgoed door aan de standaarden en afspraken die nodig zijn om de consument en ketenpartners met oplossingen als de digitale koopovereenkomst te ontzorgen.
Demo ‘Digitale, Gevalideerde Koopovereenkomst’
Tijdens de workshop is een eerste demo van het concept ‘digitale, gevalideerde koopovereenkomst’ getoond. Een uitwerking in beeld en geluid van hoe het afsprakenstelsel Zorgeloos Vastgoed bijdraagt aan het eerder bieden van zekerheid en duidelijkheid door een koopovereenkomst op te stellen met daarin gevalideerde gegevens. Na het tonen van de demo schoten de deelnemers direct de diepte in. “Hoe gaan we om met het lijdelijke karakter van de Basis Registratie Kadaster?” en “Hoe stellen we de gegevens digitaal beschikbaar aan ketenpartners?” zijn enkele vragen die werden gesteld.
Ook gaven de deelnemers unaniem aan: ontzorg de consument als het gaat om het aanleveren van documentatie. Zorg ervoor dat de consument inzicht en overzicht krijgt over het hele proces van eerste bezichtiging tot aan bewoning. En ontzorg ook de ketenpartners zelf, door de functionaliteit en afspraken aan te sluiten op bestaande softwarepakketten.
Nog veel te verbeteren in de keten
“Steeds meer wordt de toegevoegde waarde van iedere partij in de vastgoedketen duidelijk”, vertelt een deelnemer na de sessie. “Dit biedt de ruimte om open te bediscussiëren welke andere hiaten en knelpunten we samen als keten kunnen oplossen.” Zo werd de naleving van de WWFT en alle checks en controles die partijen herhalen, genoemd. Maar ook het toegankelijk bewaren en beschikbaar stellen van allerlei gegevens omtrent de woning en de verbouwingen en verduurzaming die na aankoop worden uitgevoerd.
De komende tijd werkt Zorgeloos Vastgoed de demo bij aan de hand van de workshop. Daarna komt de demo beschikbaar op de website van het initiatief, www.zorgeloosvastgoed.nl. Ketenpartners nodigen we vervolgens uit om te reageren. Op deze manier komen we tot gedragen oplossingen die zorgen voor meer efficiëntie in de hele keten.
Over Zorgeloos Vastgoed
Zorgeloos Vastgoed is een initiatief van Hypotheken Data Netwerk (HDN), het Kadaster, de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) en de Nederlandse Vereniging van Makelaars en Taxateurs (NVM). Dit branche initiatief zet zich in voor duidelijkheid en zekerheid tijdens alle fases van het wonen: zoeken, kopen, wonen en verkopen. Zij werkt aan een afsprakenstelsel dat betrouwbare gevalideerde informatie-uitwisseling over koper, verkoper, woning en financiering binnen de hele keten en de consument mogelijk maakt.
Meer weten of geïnteresseerd om bij te dragen aan de totstandkoming van het afsprakenstelsel? Neem dan contact op met Merlyn van den Berg, 030 767 10 18, mvandenberg@hdn.nl