Standaard

HDN ontwikkelt en beheert dé communicatiestandaard in de financiële sector

hero image decor

Dé communicatiestandaard

HDN faciliteert het aanvraag-, acceptatie- en beheerproces van hypotheek- en hypotheekgerelateerde producten. Dat doen wij onder andere door het ontwikkelen en beheren van de standaard voor veilige digitale communicatie in de financiële keten. Deze HDN taal komt tot stand via interactie en co-creatie met leden en gebruikers. De HDN stakeholders besparen hierdoor fors op hun bedrijfskosten, hun processen zijn efficiënt en hun klanten weten snel waar zij aan toe zijn. Om de kwaliteit en eenduidigheid van de standaard te waarborgen worden de leden en gebruikers jaarlijks gecertificeerd.

Processen & ketenafspraken

Alle afspraken die in werkgroepen worden gemaakt over hoe binnen de financiële keten processen moeten verlopen, zijn vastgelegd. Deze keten- en procesafspraken zijn voor iedereen inzichtelijk. Ook zijn alle afspraken en de planning rond het certificeren vastgelegd. Om de HDN Standaard altijd up to date te houden voeren we jaarlijks minimaal twee grote releases uit. Alle informatie rond releases, zoals welke wijzigingen worden doorgevoerd en de planning, is ook via deze pagina te vinden.

Taxonomie en berichtschema’s

De taxonomie is het “woordenboek” waar de HDN Standaard uit is opgebouwd. Hierin zijn alle elementen met hun betekenis en relatie tot andere elementen vastgelegd. Uit deze elementen worden berichtschema’s opgebouwd.

De HDN berichtschema’s omvatten een afgesproken structuur waarin data over het platform wordt uitgewisseld. Elk domein (Hypotheken, Verzekeren, Kredieten, Bronnen, Bankgaranties, Actief Beheer) kent eigen aanvraagberichten. Hiernaast zijn een aantal HDN procesberichten die ondersteunend zijn aan de eigen aanvraagberichten. Zoals het Statusbericht, Offertebericht en Documentbericht. Alle berichtschema’s zijn in te zien via de HDN Schemabeheertool.

Wijzigingen in de schema’s worden in samenspraak met ketenpartijen, op basis van verzamende input tijdens de HDN Meet-ups, ingediende wijzigingsverzoeken, na afstemming met de werkgroepen vastgesteld.

Documentatie

Meer informatie over hoe de HDN Standaard in elkaar zit, uitleg van begrippen, gemaakte afspraken, beleid en documentatie vind je op Confluence. Ook is daar alle info rond een release van de standaard beschikbaar en vind je alle wijzigingen in het releasedocument. Ook is er altijd een apart document beschikbaar met een overzicht van de planning rond een release.

 

HDN Standaard documentatie

Tijdslijnen

HDN verbetert continu haar berichtstandaarden. Bestaande schema’s worden doorlopend gereviewed en waar nodig geoptimaliseerd. Daarbij zorgen we dat nieuwe marktontwikkelingen in de standaard worden meegenomen. Het doorvoeren van nieuwe versies van de standaard vindt twee keer per jaar plaats; in mei en december.
Datum Wat
12 december 2024 Definitieve scope is vastgesteld
12 december 2024 Concept releasenotes beschikbaar
30 januari 2025 Organisatieschema’s ter review aanbieden
30 januari 2025 Definitieve releasenotes beschikbaar
13 maart 2025 Publicatie organisatieschema’s en distributie naar testomgeving
10 april 2025 Berichtschema’s testen door leden en gebruikers
24 april 2025 Start periode waarin geen nieuwe berichtschema’s naar productie kunnen worden gebracht anders dan HDN25 gerelateerd (loopt tot en met 5 juni)
24 mei 2025 Go Live HDN25
24 mei 2025 Berichtschema’s naar productie
Datum Wat
1 december 2023 Start rapportageperiode certificeringsronde 2
31 december 2023 Einde certificeringsronde 2
1 maart 2024 Start rapportageperiode certificeringsronde 3
31 maart 2024 Einde certificeringsronde 3

Vragen over de HDN Standaard? Stuur een bericht naar Mary-Lou.

Contact Form Personal

Contact form for personal

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.