Bij Florius en Moneyou gebruik brondata mogelijk voor acceptatie hypotheek aanvraag

hero image decor

Vanaf vandaag kunnen adviseurs bij Moneyou en Florius de brondata, die zij ook gebruiken in het adviespakket, inzetten voor acceptatie van een hypotheekaanvraag. Meer dan 60 ketenpartijen uit de hypotheekmarkt ondertekenden recent een convenant om het delen van brondata binnen de hypotheekketen te versnellen. Moneyou en Florius zetten daad bij het woord. Bij hen gaat het delen van brondata vanaf nu helemaal automatisch als de adviseur gebruik maakt van brondata in zijn adviespakket.

Extra gemak en versnelling door gebruik brondata
Door de toegepaste HDN-standaard maken alle partijen gebruik van dezelfde bron(data) en wordt er ‘onder water’ veel geregeld. De klant levert, als hij akkoord is, zijn data aan bij de adviseur, zodat hij/zij die kan gebruiken voor het advies. Bij het indienen van de aanvraag hoeven de adviseur en consument minder documenten  te uploaden. Moneyou en Florius zien ook direct dat er brondata beschikbaar zijn en halen die op. Dit zorgt voor extra gemak en versnelling.

De volgende stap
Moneyou en Florius vereenvoudigen eerst het proces voor bestaande klanten. Bij bijvoorbeeld een verhoging ontvangen zij, met de mede door hen ontwikkelde HDN-standaard CA/CX, het UWV Verzekeringsbericht én de gegevens uit de BRP (Basis Registratie Personen). Dit gaat automatisch als de adviseur gebruik maakt van brondata in zijn adviespakket. Aanlevering van het UWV Verzekeringsbericht én het identiteitsbewijs hoeft dan niet meer. Deze zien de adviseur en zijn klant dan ook niet meer terug in de lijst met aan te leveren documenten. Naar verwachting zetten Moneyou en Florius eind maart deze functionaliteit voor het UWV Verzekeringsbericht ook aan voor alle nieuwe klanten. De volgende stap wordt het ophalen van het pensioenoverzicht en de inschrijving van een echtscheiding.

Denise Dirven, manager Moneyou: “Wij zijn ontzettend blij dat we de volgende stap hebben gezet in een gedigitaliseerde standaardoplossing. Wij hechten veel waarde aan het gemak voor adviseurs en woonconsumenten. Daarom is het goed dat wij hen kunnen ontzorgen bij het aanvragen van een hypotheek. Door het gebruik van brondata hoeven zij minder documenten te uploaden en dat is voor alle partijen erg prettig.”

Reinier van der Heijden, directeur van Hypotheken Data Netwerk (HDN): “Het gebruik van digitale brondata is de sleutel naar het snel en goed helpen van klanten op basis van de meest actuele klantgegevens. Geen documenten meer over de HDN-lijn, maar alleen digitale brondata. Daar gaan we voor. En dat op een gestandaardiseerde manier. Ik ben blij om te zien dat Moneyou en Florius, met behulp van deze standaard, de adviseur de mogelijkheid geeft brondata van verschillende instanties te gebruiken bij zijn hypotheekaanvraag. Hoe meer partijen dit doen, hoe beter het is voor de consument en voor de efficiency in de keten.”

Jasper Cuijten, directeur Business Development bij De Hypotheker: “We zijn blij dat steeds meer geldverstrekkers, waaronder nu ook Moneyou en Florius, brondata inzetten voor het accepteren van een hypotheekaanvraag. Na het ondertekenen van het convenant om het delen van brondata binnen de hypotheekketen te versnellen, voegen zij direct de daad bij het woord. We hopen dat het aantal partijen verder gaat toenemen, waardoor we nog sneller stappen kunnen zetten en een hypotheekaanvraag op basis van enkel brondata de nieuwe standaard wordt in de markt. Klanten vinden real time duidelijkheid, betrouwbaar advies en een snelle afhandeling belangrijk. Om dit voor steeds meer klanten voor elkaar te krijgen is het delen van brondata essentieel”.

image description

Wil je op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang nieuws direct in je mailbox.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
image description
Direct contact
Stel je vraag en we komen er zo snel mogelijk bij je op terug!
Return to Content