De Hypotheekshop en Huis & Hypotheek zetten de volgende stap in de digitalisering van het hypotheekaanvraagtraject. Consumenten kunnen bij beide adviesketens hun hypotheek veel sneller geregeld krijgen. Het aanvraagtraject wordt vereenvoudigd door gebruik te maken van brondata die de consument via overheidsportalen zoals MijnOverheid kan opvragen. Alle benodigde gegevens kunnen zo gemakkelijk digitaal via HDN worden aangeleverd bij de geldverstrekker, waarmee forse tijdswinst wordt behaald. De adviseurs bieden deze nieuwe dienst aan in samenwerking met Argenta.
Minder papier
‘We starten met het laten vervallen van de werkgeversverklaring maar breiden dit snel uit. Zo komen in de loop van 2019 ook papieren documenten over het pensioen, een echtscheiding, of het onderpand te vervallen’, aldus Joep Peerdeman, manager Operations bij CMIS Franchise (waar de labels De Hypotheekshop en Huis & Hypotheek onder vallen). Peerdeman: ‘Samen met Argenta en de andere ketenpartners zetten we nu de eerste stap naar het uiteindelijke doel om in het aanvraagtraject alle papieren documenten af te schaffen. Op termijn lijkt het zelfs mogelijk om zekerheid te bieden al voordat de consument een woning heeft gekocht.’
Sneller zekerheid voor de consument
‘Argenta maakt met servicer Quion actief werk van procesverbeteringen rond hypotheken’, aldus Stefan van Engen, manager Commercie & Communicatie bij Argenta. Van Engen: ‘Het aanvragen van een hypotheek duurt nu nog erg lang. Dat probeert Argenta samen met de andere partijen te versnellen.’ Het aanzienlijk inkorten van de tijd die de aanvraagfase nu nog in beslag neemt, geeft de consument eerder zekerheid. Gezien de grote belangstelling van meerdere marktpartijen, lijkt het een kwestie van tijd totdat dit de marktstandaard gaat worden.
Snelle marktacceptatie
De kans op snelle marktacceptatie is groot omdat de dienst via het HDN platform wordt gefaciliteerd. ‘Met deze ontwikkeling zetten we een unieke stap in het versnellen van het acceptatieproces op basis van gegevens vanuit consumentendataleveranciers als Ockto. HDN is blij een steentje bij te dragen door de data-uitwisseling te faciliteren en standaardiseren’, aldus Reinier van der Heijden, Algemeen Directeur HDN.
Overigens heeft voor de bemiddeling al het gesprek met de hypotheekadviseur plaatsgevonden. De consument heeft dus al zijn keuze voor een bepaalde hypotheekvorm gemaakt. Ockto zorgt voor een versnelling van het proces van administratief rondmaken van de hypotheek, maar staat dus los van het financiële advies, de keuze van de geldverstrekker of het kopen van een woning.