Nieuwe blik op hypotheekmarkt
Utrecht – HDN (Hypotheken Data Netwerk) heeft tien nieuwe klantprofielen ontdekt door 390.000 hypotheekaanvragen te analyseren. De tien profielen, die de oude indeling van starters, doorstromers en oversluiters vervangen, zijn samengebracht in de Klantprofiel Index. Voortaan kunnen hypotheekverstrekkers met behulp van de Index hun doelgroepen en marktpositie grondiger analyseren en producten ontwikkelen die beter aansluiten bij hun doelgroep. HDN heeft de profielen samen met vertegenwoordigers uit de hypotheekketen ontwikkeld door gebruik van machine learning technieken.
De Index laat interessante cijfers zien. Binnen de groep Starters is de Starter Jong in 1,5 jaar tijd met 3% gedaald naar 7% van de hypotheekaanvragen in 2019. Die groep heeft dus steeds meer moeite een woning te kopen. Ook wordt in één oogopslag helder dat het grootste percentage hypotheekaanvragen in 2019 komt van de Oversluiters. Het percentage hypotheekaanvragen door gepensioneerden is met 4% gestegen naar 10%.
Per klantprofiel kan worden ingezoomd op kenmerken en ontwikkelingen. Informatie kan met derden worden gedeeld. De Bake: ‘Met deze Index kan het succes van nieuwe producten en diensten nauwgezet worden gemonitord, zonder dat daar kostbaar onderzoek naar hoeft te worden gedaan. Ook geven de cijfers belangrijkere inzichten voor beleidsmakers. Zij krijgen beter inzicht in knelpunten op de woningmarkt, zoals nu de nijpende situatie van de jonge starter. Maar ook kunnen zij toetsen of beleidsmaatregelen effect hebben.’
De Klantprofiel Index is uit een samenwerking met 10 hypotheeklabels ontstaan en is gebouwd door data- en BI-specialist HippoLine. De Index wordt per 1 januari 2020 beschikbaar gesteld aan de overige hypotheekverstrekkers van HDN.
Nieuwsgierig naar meer cijfers over de hypotheekmarkt? Bekijk dan ons derde kwartaaloverzicht van 2019.