Gefeliciteerd; driekwart HDN partijen gecertificeerd
Om betrouwbare en efficiënte communicatie voor de gehele keten te kunnen garanderen, hebben alle HDN leden en gebruikers op 4 september het jaarlijkse certificeringsrapport ontvangen. 74% voldeed aan de ketenafspraken binnen de HDN Standaard en heeft direct het HDN certificaat ontvangen. Dat is een hoger percentage dan voorgaande jaren.
Hoe kan het dat de het percentage geslaagden zoveel hoger is dan in de voorgaande jaren?
Er is het afgelopen jaar met de werkgroep Certificeren kritisch gekeken naar de aanpak rond certificering. Er is besloten rollen te splitsen waardoor softwarepakketten en intermediaire organisaties eigen certificeringspunten hebben. Hiermee is de verantwoordelijkheid op de juiste plek gelegd. Ook zijn we met een aantal partijen om tafel gegaan om kritisch te kijken naar de punten waarop zij uitval vertoonden en zij hebben de inconsistenties opgelost. Daarnaast bleek dat voor enkele punten die veelvuldig uitvielen een inconsistentie in het dashboard zat. Met de certificering voor 2023 is dit opgelost. Dit alles heeft ertoe geleid dat nu 74% van de leden en gebruikers in de eerste certificeringsronde het certificaat hebben ontvangen. Een mooie prestatie en deze stijgende lijn willen we natuurlijk voortzetten.
Wat gaan wij doen om het certificeren nog beter te laten verlopen?
Uit een analyse op de certificeringspunten zien we een aantal mogelijkheden voor verbetering:
- Voor verschillende rollen zijn er erg veel certificeringspunten. We zijn van mening dat wanneer iets jaren goed werkt, je hier niet meer jaarlijks actief hoeft te controleren en je nieuwe controlepunten kan inbouwen. Hierdoor krijg je een natuurlijke verversing en houden we elkaar scherp.
- Een groot deel van de certificeringspunten kunnen ook worden afgevangen in condities in schema’s. Deze wijzigingen liggen nu voor akkoord bij de verschillende werkgroepen voor de HDN 24 release.
- Een aantal certificeringspunten kunnen worden geschrapt, omdat in overleg met de werkgroep is vastgesteld dat HDN op die punten niet verantwoordelijk is.
- Tot slot kijken wij met elkaar welke mogelijkheden het HDN platform biedt. Denk hierbij aan dat er geen berichten meer mogen worden verstuurd voor een dossier wanneer deze een eindstatus heeft bereikt.
Wil jij graag samen met HDN werken aan deze en verdere verbeteringen? Wij zoeken nog een Servicer, Gebruiker en Pakketleverancier voor de werkgroep Certificeren. Je bent van harte welkom!