
“Als je de tools hebt, moet je ze gebruiken.”
Actief Klantbeheer met het informatieaanvraag bericht van HDN zit in de lift. Er werden in het eerste kwartaal van 2025 45% meer aanvragen gedaan dan in het laatste kwartaal van 2024. Dat komt niet alleen doordat meer geldverstrekkers zijn aangesloten, maar ook omdat steeds meer adviseurs de voordelen ontdekken. Eén van hen is Corné van de Sande, senior adviseur/financieel planner bij De Hypotheekshop Doetinchem. “Als je de tools hebt, moet je ze gebruiken. Anders laat je kansen liggen.”
Meer grip en betere service
Corné werkt inmiddels al twee jaar met de HDN berichten vanuit zijn adviespakket. Toen hij startte dacht hij dat het al veel gebruikt zou worden. De praktijk bleek anders en Corné was een zogenaamde early adapter. Hij was direct enthousiast over de informatie die hij kon opvragen bij Aegon, ABN AMRO en Florius. Inmiddels heeft Stater de werkwijze ook geïmplementeerd en is de groep geldverstrekkers uitgebreid met NIBC, Lot Hypotheken, a.s.r., Triodos Bank en Neo Hypotheken. “Voorheen wist je vaak niet precies hoe de hypotheek van een klant er na enige tijd uitzag,” vertelt Corné. “Maar de klant gaat ervan uit dat je dat wél weet, die denkt: ‘mijn hypotheek loopt bij jullie, dus jullie weten toch dat ik vorig jaar extra heb afgelost?’
Door de informatieberichten is dit veranderd. Deze geven snel inzicht in aflossingen, renteherzieningen of extra leningdelen. En je hoeft geen gegevens meer over te typen vanuit een adviseursportaal. “Je krijgt betrouwbare data direct van de geldverstrekker. Daarmee kun je je écht richten op de klant en advies geven op maat.”

Geldverstrekkers zien ook het voordeel
Ook geldverstrekkers erkennen het belang van actuele klantinformatie in het adviesproces. Ronald Roolvink van MUNT Hypotheken onderstreept dit:
“Onafhankelijke adviseurs spelen de hoofdrol in de Nederlandse hypotheekwereld. Daar wijzen we in al onze uitingen ook altijd op: zonder goed advies krijg je geen goede hypotheek. Met de juiste data en klant informatie kunnen adviseurs beter hun werk doen. Daarom is het Informatieaanvraagbericht een handige manier van informatie delen: het geeft de adviseur direct inzicht in de actuele hypotheekgegevens. De klant wordt dus beter – en sneller – geholpen.”
Efficiënter klantcontact
Corné gebruikt het Informatiebericht vooral bij periodieke gesprekken: “Elke twee jaar sturen we een uitnodiging voor een update gesprek naar onze klanten. In de voorbereiding van een gesprek kijk ik in het klantdossier en als de geldverstrekker werkt met het HDN Informatieaanvraag bericht, dan druk ik direct op de knop. Binnen vijf minuten heb ik dan de actuele gegevens in het dossier staan.”
Toekomst
Natuurlijk zijn er altijd wensen. Het is belangrijk dat klanten toestemming hebben gegeven voor het delen van de gegevens. “Als die toestemming er niet is, komen de gegevens na het klikken op de knop niet terug. Dan mail ik de klant een instructie om toestemming te geven. Het zou natuurlijk nog makkelijker zijn als dit proces geautomatiseerd wordt – dus dat de klant direct een bericht krijgt van de bank als zijn adviseur informatie nodig heeft en dat hij dan met één klik akkoord kan geven.”
Een ander idee van Corné: “Het zou helemaal mooi zijn als het systeem automatisch actuele klantgegevens in het dossier zet. Wij gebruiken Kompas van FasterForward | a Blinqx company. Top als zij inbouwen dat bijvoorbeeld 1x in de maand alle dossiers worden bijgewerkt.”
Waarschijnlijk gaat het Beheersignaal waar HDN aan werkt hierin helpen. De geldverstrekker heeft straks de mogelijkheid om een bericht te sturen naar de adviseur dat er een wijziging is geweest op een dossier, bijvoorbeeld een extra aflossing. Door als adviseur vervolgens zelf op de knop te drukken ontvangt hij de up to date gegevens in zijn pakket.
Tijdswinst en tevreden klanten
Corné ziet zeker veel winst in het gebruik van het HDN Informatieaanvraag bericht en zegt het treffend: “Het bespaart tijd in beheer én je begint goed voorbereid aan het gesprek. De klant mag van je verwachten dat je zijn situatie kent. Als je daar de tools voor hebt, dan moet je ze ook gebruiken” Door gebruik te maken van het Informatieaanvraag bericht, toon je als adviseur niet alleen vakmanschap, maar ook betrokkenheid en zorg voor je klant.
Oproep aan adviseurs
Voor adviseurs geldt: wacht niet tot een klant zelf aanklopt, maar benut de tools die er zijn. Maak Actief Klantbeheer onderdeel van je werkwijze. Stroomlijn je processen, zorg voor toestemming en maak van dat periodieke klantgesprek een écht adviesmoment. Weet je niet goed waar je moet beginnen? Klik dan eens rond in de Wegwijzer Actief Klantbeheer. Of kijk de instructievideo’s over hoe het in de verschillende advies/crm pakketten werkt.
Oproep aan geldverstrekkers
Sluit aan en ondersteun de Informatieaanvraag berichten. Hoe meer partijen meedoen, hoe waardevoller Actief Klantbeheer wordt voor de hele keten. Meer weten? Bekijk het webinar over het wat en hoe van het informatieaanvraag bericht terug, check meer info over Actief Klantbeheer op deze site of neem contact op met Maarten Kranenburg.