Skip to Content

Aanvraagvolgnummer of dossier ID gebruiken als uniek ID van een dossier via HDN?

Verslag meet-up 9 juni 2022: Aanvraagvolgnummer of dossier ID gebruiken als uniek ID van een dossier via HDN?

Het idee in het kort: dossierUUID wordt het aanvraagvolgnummer; attribuut aanvraagvolgnummer blijft nog bestaan, maar krijgt als waarde DossierUUID

  • Hiermee wordt de impact zoveel mogelijk beperkt
  • Heeft het wel impact voor het creëren van een dossier en bepalen van het aanvraagvolgnummer

Waarom doen willen we dit?:

  • Technisch voordeel, makkelijker te verwerken door Platform maar er hoeft ook niet meer gezocht te worden in welk dossier de berichten van een aanvraagvolgnummer zitten
  • Maakt het mogelijk om rondom aanvraagvolgnummer meer ketenafspraken te maken en af te dwingen
  • Er zullen meer dossiers gaan ontstaan waarbij de AX niet het eerste bericht is

Algemene reactie:

  • Klinkt logisch en heeft potentie
  • Vroegtijdig communiceren en zorg voor ruime overgangsperiode
  • Herhaal vooral de vragen uit de sessie “wat doe je ermee” ook nog in een breder kader.

Waardevolle tips:

  • Uit aanvraagvolgnummer kan (vaak) het adviespakket worden afgeleid: voor support en voor communicatie met adviseurs en geldverstrekkers is dit soms handig, dus zorg dat de informatie beschikbaar blijft
  • Er zijn bilaterale afspraken tussen partijen waarbij deel aanvraagvolgnummer gebruik wordt voor koppeling van informatie: daar moet een alternatief voor komen
  • Nadenken over 1-advies –> 2 aanvragen bij verschillende partijen; wanneer sluit je een dossier/aanvraag en hoe kun je dossiers met elkaar verbinden

Na de zomer komen we met concrete plannen die we toetsen bij diverse werkgroepen en de deelnemers aan de sessie.

Kijk hieronder de sessie 9 juni terug:

image description

Wil je op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang nieuws direct in je mailbox.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
image description
Direct contact
Stel je vraag en we komen er zo snel mogelijk bij je op terug!
Return to Content