HDN Meet-up 2024

hero image decor

Altijd vooruit

Op donderdag 6 juni stond de jaarlijkse HDN Meet-up in het teken van 30 jaar HDN. Tijdens de extra feestelijke dag keken we met vakgenoten uit de hypotheeksector terug maar vooral ook vooruit. Want hoe kunnen we het samen nog beter en slimmer doen in de digitale communicatie tussen aanbieders en adviseurs.

Op de Info Markt hoorde iedereen meer over actuele HDN onderwerpen: het nieuwe certificerings dashboard, de eIDAS verordening en digitale identificatie, de toekomst van brondata in het hypotheekproces, de vernieuwde HDN Procesindex, Actief klantbeheer en de Digitale Koopovereenkomst. Tijdens drie interactieve break-outsessies werd er dieper nagedacht over het Statusbericht van de toekomst, Brondata en Duurzaamheid en de HDN Standaard. Hieronder vind je de belangrijkste take-aways.

Tijdens de middag was er volop ruimte om te netwerken met vakgenoten en gingen we het water op waar de kennis werd getest tijdens de slimste sloepentocht. De Meet-up Special Edition sloot af met een heerlijke BBQ. Op naar minstens nog 30 mooie HDN jaren!

After movie

After movie

Gelukkig hebben we de beelden nog…

Break-out Brondata

Tijdens deze break-out onder leiding van Gerben Neven, is de groep in drieën verdeeld. Zij spraken over:

  • Quick Reference Card voor de adviseur
    • Hoe krijgen we het voor elkaar om de adviseur snel te laten zien waar hij zijn brondata wél kwijt kan
  • Te onderzoeken procesverbeteringen
    • Welke aanpassingen kunnen we in het proces doen om dit soepeler te laten lopen (brainstorm)
  • (Conditionele) Verplichtingen
    • Willen we in de Bronberichten velden afdwingen, en onder welke voorwaarde

Deze mini-breaks leverde de volgende input op:

Quick Reference Card voor de adviseur

  • Break-out had binnen 10 min de gedragen oplossing: Regelen via Moneyview en/of Findata. Adviesapplicatie kan dit dan wel zichtbaar maken. Zo hoeft de adviseur geen separate uitstap te maken naar een ander system/naslagwerk én het heeft als voordeel dat de GV zelf kan aangeven welke data er geaccepteerd wordt.
  • Te onderzoeken procesverbeteringen.
    Er is langs vier assen gekeken naar de mogelijke procesverbeteringen: Bij de Consument, Bij de Adviseur, Bij de Geldverstrekker en Bij de Dataleverancier.

De consument kan meer informatie krijgen over brondata, waardoor hij zelf ook de vraag gaat stellen om het hypotheekaanvraagproces met brondata te doorlopen.

De Adviseur ervaart een aantal drempels en onvoldoende voordelen. Zo is de 90dagen geldigheidstermijn van brondata te kort voor klanten die nog een huis moeten zoeken, en moet er een manier gevonden worden om de termijn te verlengen. Verder is er gesproken over IBL, en de wens van de adviseur om sneller iets / meer te doen met inkomensstijgingen. In de huidige markt is vaak al het inkomen nodig voor de hypotheek, en dan is de salarisstrook in gevallen van inkomensstijgingen actueler en dus ‘beter’ (in perceptie). Ook is niet altijd duidelijk waar de adviseur wél, en in welke gevallen hij níet met brondata kan werken (zie ook punt QRC). Er werd een oproep aan de dataleveranciers gedaan om ook het BKR toe te voegen aan de dataset, zodat deze voor de adviseur meer toevoegt en als laatste was er discussie over de kosten met daarbij de oproep om de CDL-reizen voor advies ‘gratis’ te maken.

De proces bij de dataleverancier kan verbeteren door ook informatie vanuit de GV toe te voegen in het dossier (denk aan actuele hypotheekdata en meer via API te ontsluiten in plaats van (een vorm van) screenscraping. Verder was ook hier de oproep om een manier te vinden om data actueler te maken.

De geldverstrekker werd gevraagd om het inkomen te valideren via een IBL-tenzij constructie, waarbij eerst de check wordt gedaan of IBL voldoende toetsinkomen is, en pas daarna de werkgeversverklaring op te vragen.

(Conditionele) Verplichtingen

  • Het hebben van Verplichtingen heeft als vereiste dat de statusmeldingen uit de bronberichten worden gehaald. Als dat gebeurt is, kan er verder gekeken worden naar de wensen. Tijdens de Meet-up zijn voor de “meest gebruikte berichten” alvast een aantal wensen neergelegd. Deze zullen wij via de werkgroep bronnen verder verfijnen.

Break-out: Statusbericht van de Toekomst

Er is in de sessie onder leiding van Mary-Lou Holla gekeken naar de statusberichten. Wat vinden we van de huidige berichten en welke kant moet het op gaan?

Take aways…

In de loop der jaren met uitbreiding van de verschillende berichten, is het StatusMelding bericht een wankelende toren geworden. De meldingen zijn niet consistent en kennen diverse betekenissen in het businessproces. Ook is het in de huidige wereld denkbaar dat we niet meer tussen twee partijen communiceren, maar het waardevol is een derde of misschien wel vierde partij dezelfde statusmelding te versturen. Hiervoor moeten statussen worden opgeslagen bij het dossier. Aanvullend is het uitgangspunt van “het statusbericht van de toekomst” dat er onderscheid gemaakt kan worden tussen functionele statussen en technische statussen. Technische statussen zouden al op het platform opgevangen kunnen worden en daarmee veel sneller een response teruggeven.

Het herschikken van statussen is van toegevoegde waarde gaf de groep aan.

Tijdens de break-out is uitgebreid stilgestaan bij de statusmeldingen gerelateerd aan het OfferteBericht en deze in de DocumentAanvraag en Document bericht. Er is gekeken of de statusmelding zoals wij deze nu kennen, van toegevoegde waarde is of niet. En zo ja, of dit een functionele status is, of dat dit een technische status is. Dit alles om de verschillende statussen te classificeren en te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om deze te herschikken.

Naast het inzoomen op de inhoudelijke statusmeldingen, zijn een aantal aanvullende vragen gesteld. Zoals: wat zijn realistische tijdslijnen? Daarvoor wordt nu een periode met migratie aangegeven van HDN 25 – 26 – 27. Wel is teruggegeven dat de statusbericht diep verweven zit in de verschillende systeemhuizen wat de impact groot kan maken.

Ook is al verder gekeken, zoals de mogelijkheid op het platform om een dossier na een eindstatus ook daadwerkelijk te sluiten. Dit wordt als waardevol gezien, maar wel met de opmerking dat in het huidige proces, dossiers relatief vaak geheractiveert worden. Dit is dus iets om rekening mee te houden in de analyse in aanloop naar deze change.

Wat gaan wij de komende periode doen?
Voor de berichten waar we de input nog niet voor hebben, gaan we de komende periode met verschillende werkgroepen om tafel. Vervolgens leggen we de input over elkaar heen om te bepalen of iedereen hetzelfde denkt over de verschillende Statussen en de bijbehorende categorie. Samen met onze nieuwe PO Change onderzoeken wij wat de verschillende migratie mogelijkheden zijn om de impact zoveel mogelijk te beperken. De oplosrichtingen toetsen wij bij de verschillende werkgroepen.

Break-out: Duurzaamheid

Tijdens de break-out verduurzaming onder leiding van Maarten Kranenburg is het HDN beleid uitgezet voor duurzaamheid. De focus ligt op twee gebieden: De eigen organisatie en de dienstverlening.

HDN Organisatie:

  • Het eerste ESG-rapport van HDN werd goed ontvangen. De aanwezigen geven aan dat zij het van belang vinden dat HDN door blijft gaan met het actief monitoren van de bijdrage aan CO2 en gaat streven naar een CO2 neutraliteit.

HDN Dienstverlening:

Duurzaamheid in de werkgroepen KPI:

Voor de verschillende werkgroepen hebben we uitgevraagd wat van toegevoegde waarde zou zijn om Duurzaamheid meer te verankeren in de werkgroepen. Ideeën die hierbij werden geopperd zijn:

  • Het aantal changes dat een positieve invloed op de CO2 uitstoot heeft presenteren en rapporteren aan het einde van het jaar.
  • Het verminderen van het aantal fysieke bijeenkomsten
  • Bij elk voorstel expliciet aangeven of en wat het bijdraagt aan duurzaamheid (ESG)

Duurzaamheid in de standaard, Bronnen & Actief klantbeheer:

  • Energielabels moeten standaard inclusief geldigheid in elk bericht worden meegenomen. RVO uitvraag vanuit HDN.
  • Het meenemen van toekomstige Energielabels
  • Onderpand gegevens uitbreiden met materiaalgebruik. Biobased bouwen moet hiermee gestimuleerd worden.
  • Uitbreiden van het bouwdepot met uitsplitsing maatregelen die genomen worden voor het verduurzamen.
  • Prevalidatie. Geen onnodige berichten doorsturen die bij een geldverstrekker meteen zullen uitvallen. Bespaart energie en inspanning.
  • De keten meer bij elkaar brengen. Niet meermaals hetzelfde bewijsstuk opvragen.
  • Koppeling maken met ISDE en overige leenvormen.
  • Terugkoppelen aan intermediair wat de maatregelen voor Co2 impact/reductie met zich meebrengen.
  • Terugkoppeling wanneer het bouwdepot is uitgevoerd aan RVO, zodat er een up to date energielabel mogelijk is.
  • Beheersignalen richting Intermediair of klant op het gebied van verduurzaming. De klant triggeren om aan de slag te gaan.
  • De label sprongen doorgeven aan intermediair/geldverstrekker/Rvo
  • RVO en Bag data ontsluiten
  • Woningpaspoort ontsluiten of creëren
  • Verkort advies voor duurzaamheid
  • Zaken uit taxatierapport doorgeven: Financiering, Vve gezondheid, klimaatparagraaf

Data

  • Zet in op het worden van de datahub voor CSRD Rapportage
  • Maken of input leveren voor een betrouwbare tool vor het toekomstig energielabel na aanpassingen.
  • Marktbrede benchmark/input leveren voor de impact van duurzaamheidsverbeteringen.
  • Hdn data aansluiten op eisen ESG rapportage. Duurzaamheidsdashboard
  • Benchmarking op verschillende niveaus (Geldverstrekker – adviseur)
  • Duurzaamheidsinzagen per adviseur in dashboard vorm

Bedankt!

Het was een supermooie dag. We willen iedereen bedanken die aanwezig was en input heeft gegeven. Alleen samen komen we vooruit.

Samen informatie-uitwisseling slimmer maken?

Wil je efficiëntere werkprocessen en innovatieve bedieningsmodellen in de hypotheekketen helpen realiseren? Doe dit dan samen met HDN en al onze partners. We nemen graag je wensen en ideeën met je door.

HDN website contactformulier

Formulier op de home-page van HDN

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Naar contact pagina
Direct contact
Bezoekadres Routebeschrijving