HDN Meet-up 2023
Altijd vooruit
Op 8 juni kwamen specialisten uit de financiële keten bij elkaar om meer te horen over de activiteiten van HDN en om samen te kijken waar en wat er beter kan in de communicatie in de keten.
Dit jaar daagden we al onze leden en gebruikers uit verder te denken over het delen van digitale bronnen. Ook vroegen we input rond actief klantbeheer en hebben we samen gekeken naar wat wij kunnen doen om de verduurzaming van de woningvoorraad verder te brengen.
Reinier van der Heijden deelde de strategie en ambitie vanuit HDN voor het financiële woondomein. Arjen de Bake gaf inzichten vanuit de HDN data. Dit bracht ook input voor de latere break-out sessies en plenaire discussie. Roald van der Linde (NHG), Harrie-Jan van Nunen (VCN Hypotheekservice), Justus Damman (Florius) en Marisa Lodewijks (Ingage) gingen onder leiding van Jennifer op ’t Hoog met elkaar in gesprek over brondata en of we genoeg vooruit gaan met elkaar. Ook de toehoorders roerden zich in de levendige discussie. Dat alle ketenpartijen brondata willen delen staat als een paal boven water. Vraag is wel hoe we een en ander goed implementeren zodat we echt kunnen spreken van win-win-win.
Na afloop ontving iedereen een bijzondere bedankkaart op groeipapier. Onderaan deze pagina meer info over hoe je de bedankkaart kunt omtoveren tot een prachtig bloemenbed.
Presentatie Trends vanuit Data (Arjen de Bake)Break-out Brondata
Tijdens deze break-out onder leiding van Gerben Neven, is de groep in vieren verdeeld. Dit op basis van de categorieën waarin we brondata kunnen gebruiken om documenten te vervangen voor de ‘doorstromer in loondienst’. Deze categorieën zijn:
- Identificatie/Verificatie
- Inkomen
- Onderpand
- Verplichtingen
Elke groep heeft 15 minuten besteed aan het identificeren van zoveel mogelijk uitdagingen bij het vervangen van documenten door data. Hierna werden de bevindingen gepresenteerd, gevolgd door nog eens 15 minuten om mogelijke oplossingen te bedenken.
De deelnemers hebben tijdens vruchtbare discussies besproken hoe problemen opgelost kunnen worden. Zowel de problemen als de oplossingen waren zeer divers.
De hoofdzaken die HDN de komende periode meeneemt zijn:
- Identificatie / Verificatie:
- HDN heeft al een proces beschikbaar om OcktoID op te vragen, en we zijn op zoek naar een softwarepartner aan de advieskant om de keten rond te maken voor GoedIDee.
- Inkomen:
- Verbeteringen doorvoeren binnen IBL om de groep waar IBL voor geschikt is te vergroten.
- Onderpand:
- Duidelijker maken wat er al beschikbaar is, en toevoegen Desktoptaxatie
- Verplichtingen:
- Onderzoeken of en op welke manieren de actuele hypotheekdata als brondata kan worden gebruikt.
Daarnaast bleek dat bij gebruikers niet altijd bekend is dat veel brondata al via HDN beschikbaar is. Hierdoor worden de bronnen niet ingezet in de processen. HDN zal zorgen voor een duidelijk overzicht van alle beschikbare data op een gemakkelijk vindbare plaats.
Beschikbare brondataBreak-out: Actief klantbeheer
Actief klantbeheer leeft ook actief bij de deelnemers van deze breakout sessie onder leiding van Maarten Kranenburg. Tijdens de interactieve sessie, waarin de groep in tweeën werd verdeeld, gaf elke groep haar ideeën over wat belangrijk was voor HDN om op te focussen. Voor actief klantbeheer speelde twee thema’s: het actief delen van informatie met de adviseur en klant d.m.v. van het informatiebericht (IA/IX) en beheer mutaties, wat is de stand van zaken en welke mutatie moet na het ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid opgepakt worden.
Een levendige discussie bracht veel ideeën met zich mee voor de roadmap en de marktadoptie.
Belangrijkste Take Aways
- De geldverstrekker wil ook informatie. Op dit moment gaat de hypotheekinformatie van de klant richting het adviespakket. De geldverstrekker wil ook informatie ontvangen over de hypotheek en de klant. Zo kan er meteen gezien worden of de hypotheek nog steeds passend is. Het informatiebericht zou misschien ook de andere kant op moeten worden gestuurd.
- Door het toevoegen van meer informatie en de informatiestroom ook richting de geldverstrekker te laten lopen kan dat ook voor een extra stimulans zorgen voor adoptie van het informatiebericht.
- We moeten externe bronnen combineren met het informatiebericht. Zo ontstaat er een completer beeld van de hypotheek en situatie van de klant en kan proactief klantbeheer uitgevoerd worden.
- Er werd enthousiast gereageerd op de plannen voor het toekomstige beheerbericht welke het proces Ontslag Hoofdelijke Aansprakelijkheid moet vergemakkelijken. Verwachting is dat we het schema in samenwerking met Aegon, ABN AMRO, Figlo en de Hypotheekshop in de tweede helft van 2023 kunnen presenteren.
Break-out: Duurzaamheid
Tijdens de break-out verduurzaming onder leiding van Mary-Lou Holla heeft Piet Hein Schram van de EEMNL HUB ons meegenomen in de doelstellingen die wij als Nederland moeten bereiken op het gebied van verduurzaming binnen het financiële woondomein. Uiteenlopend van het aanleveren van groene activa-ratio (GAR) rapportages tot de individuele consument die over enkele jaren geen woning meer lijkt te kunnen financieren met een F of G label.
Vervolgens is ingezoomd op de thema’s: Nieuwbouw, Duurzaamheidsleningen en Verduurzamingsrapport. Hierin kwam duidelijk naar voren dat er een behoefte ligt aan meer samenwerking, waarin wij informatie die wordt opgedaan voorin de keten behouden blijft en niet verloren gaat. Denk aan het vastleggen van het BAG ID, maar ook het up to date houden van deze informatie. Ook het ondersteunen en in zijn/haar kracht zetten van de adviseur en de consument begeleiden bij bijvoorbeeld het aanvragen van een duurzaamheidslening wordt als duidelijk toegevoegde waarde gezien in het bereiken van de doelstellingen.
Vervolgens is op de verschillende onderwerpen gezamenlijk geprioriteerd. Waarbij naast de eerdergenoemde thema’s de volgende punten werden genoemd:
- het verplichten van het energielabel;
- het ophalen van het energielabel;
- de adviseur meer laten bewegen in het bespreken van verduurzaming met de consument;
- het ophalen van realtime info bij ESDN.
Hierin is een duidelijke wens naar voren gekomen te focussen op:
- het thema nieuwbouw;
- duurzaamheidsleningen;
- het verduurzamingsrapport.
HDN werkt met de betrokken leden uit de verschillende werkgroepen deze onderwerpen verder uit.
Bedankt!
Het papier dat alle deelnemers in handen kregen was niet zomaar papier. Het is gemaakt van gerecycled materiaal, zodat er geen boom aan te pas hoeft te komen. In het papier zitten zaadjes, die gaan ontkiemen zodra ze in vochtige aarde terechtkomen.
Samen informatie-uitwisseling slimmer maken?
Wil je efficiëntere werkprocessen en innovatieve bedieningsmodellen in de hypotheekketen helpen realiseren? Doe dit dan samen met HDN en al onze partners. We nemen graag je wensen en ideeën met je door.
HDN website contactformulier
Formulier op de home-page van HDN